Barion Pixel

2017. óta rendszeresen kutatjuk felmérésekkel a témát, mert kíváncsiak vagyunk, hogy hogyan alakul ez a piac, mennyire nyitottak a hazai vállalkozók erre a szolgáltatásra, illetve mennyire életképes ez a fajta szolgáltatás ma hazánkban. Fontos szempont továbbá az is, hogy a virtuális asszisztensekről hitelesen, tényekkel alátámasztott képet adjunk.

A 2020 tavaszi COVID-19 járvány okozta változások megváltoztatták a hazai piac egyes területeit? 2020. utáni felméréseinkben az eddigi megszokott kérdések mellett, hangsúlyt fektettünk arra is, hogy milyen hatásai a voltak a vállalkozásokra a világjárványnak. A legutóbbi Ennek bemutatása a 2022.01.27-én megrendezésre kerülő Évindító VA találkozón történt meg, a IX. Magyar Marketing Fesztivál keretein belül. Ebben a bejegyzésben összeszedtük 2017-től az eddigi összes felmérés kiértékelését. 

A felmérésekben többek között kitértünk arra, hogy:

  • Milyen formában működnek a hazai VA-k?
  • Milyen munkákat lehet rájuk bízni?
  • Hogyan biztosítják, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?
  • Jellemzően mely szektor(okban) működő vállalkozások munkáját támogatják?

 

 

Az első hazai VA felmérésben (2017.szeptember) 14 anonim kitöltő vett részt.

A felmérésben nem csak a zárt csoport tagjai vehetett részt, az nyilvános volt, bárki által hozzáférhető, kitölthető – ez azóta is igaz, minden felmérésünkre-. A kitöltőknek minden kérdésre kötelező volt válaszolnia, így az adatok mind a 14 kitöltő viszonylatában értendők.

Nem hiszem, hogy 2017. szeptemberben hazánkban csak 14 virtuális asszisztens volt, de egyelőre sokkal nagyobb volt azoknak a száma, akik még csak érdeklődtek a szolgáltatás iránt, mint azok, akik ténylegesen nyújtják ezt a szolgáltatást.

Ennek oka sokféle lehet. Tapasztalatunk szerint a potenciális VA jelöltek, vagy tudtukon kívül VA-ként működők többsége még nem is hallott erről a lehetőségről, valamint megrendelői oldalról sem botlottunk bele nap, mint nap olyan hirdetésekbe, ahol VA-t keresnek.

Első felmérésünk kiértékelését itt olvashatod.

 

2. felmérésünk (2017. december)

Egy tökéletesen megválasztott virtuális asszisztens pénzt és időt teremt Neked és a vállalkozásodnak. Továbbra is válaszokat kerestünk arra, hogy mennyibe kerül, hogyan vehető igénybe, hol találni őket stb., amik már felmerülhetnek benned, ha virtuális asszisztenst kerestél magad mellé a hazai piacon.

Mivel cél a VA szolgáltatást nyújtók megbecsültségének és a magas színvonalon szolgáltatást nyújtó virtuális asszisztensek munkájának támogatása, így folyamatosan figyelemmel kísérjük a hazai piac alakulását. A hazai virtuális asszisztensek működését Kiss-Márton Adrienn, az általa működtetett közösség létrehozásával és napi szintű mentori támogatással javítja. A kereslet-kínálat könnyebb egymásra találását pedig az online piactér üzemeltetésével biztosítja.

virtuális asszisztens (legalábbis akit Adrienn mentorál 😉) jóval több, mint egy távtitkárnő, vagy egy távmunkában foglalkoztatott alkalmazott. Erről korábbi írásokból már megbizonyosodhattál.

A 2017.decemberi felmérés eredményeit itt olvashatod.

 

 

3. felmérésünk (2018. június)

Gyakran találkozunk különböző fórumokon azzal a kijelentéssel, hogy mindenki számára mást jelent a virtuális asszisztens fogalma. Ennek tisztázása érdekében született meg a virtuális asszisztens definíciója.Adrienn munkája során is arra törekszik, hogy bemutassa, alátámassza a definícióban szereplő állítását.

„A virtuális asszisztens, egy gyűjtőfogalom, amit azokra a magasan képzett szakemberekre használunk, akik virtuálisan, a távolból segítenek egy-egy vállalkozásnak (vagy akár egyszerre többnek is), támogatják annak működését.”

Ha egy-egy magasan képzett virtuális asszisztenst jobban meg szeretnél ismerni, kövesd a blogot, ahol rendszeresen készítünk interjút a VAM csoport tagjaival.

A virtuális asszisztenciában rejlő lehetőséget egyre több vállalkozó ismeri föl. Ezzel egyidőben a kínálati oldalon is szép számmal megjelentek a virtuális asszisztens szolgáltatást nyújtók.

És akkor most lássuk, hogy 2018. első fél évének végén hogy is áll a helyzet a virtuális asszisztencia szolgáltatást Magyarországon kínálók területén.

 

4. felmérésünk (2018. december)

Virtuális asszisztens – egy fogalom, amivel Te is egyre gyakrabban találkozol. Különösen, ha a vállalkozások hatékony támogatásáról, adminisztrációról, kiszervezésről, online munkavégzésről esik szó. De mi a helyzet a Magyarországon elérhető virtuális asszisztensekkel? Milyen formában működnek? Milyen munkákat lehet rájuk bízni? Hogyan biztosítják, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?

A kérdőív széles körben elérhető volt és kitöltésére anonim módon volt lehetőség. Összesen 42 kitöltő vallotta, hogy ő aktívan támogat vállalkozásokat ilyen formában.

Virtuális Asszisztensek Magyarországon – 2018.12.31.

 

5. felmérésünk (2019. június) 

A munkaerőhiány egyre nagyobb kihívást állított a munkáltatók elé. A jó, képzett, elhivatott munkaerő megtalálása, megtartása még inkább hatalmas feladat lett. HR szakemberként Adrienn úgy látja, a problémát több összetevő együttesen okozza. A képet globálisan vizsgálva mindkét félnek bőven akad tennivalója a témában. A munkavállalók és a munkáltatók egy része már elkezdte a változást, változtatást. Azok, akik a „biztos” munkavállalói létből belevágtak a bizonytalan, de jövőbe mutató vállalkozói létbe, már tettek annak érdekében, hogy tudásukkal egyszerre több munkáltatót is támogassanak akár földrajzi korlátok nélkül.

Nézzük 2019. június hónapban futó felmérés eredményeit, hogy pontosan milyen területeken lehet főállású alkalmazott helyett akár virtuális asszisztensben gondolkodni munkaerőhiánnyal küzdő munkáltatóként.

 

6. felmérésünk (2019. december)

A már Magyarországon is elérhető virtuális asszisztens szolgáltatást nyújtók megoldást jelenthetnek sok esetben a munkaerőhiány problémájára. Ők már a jövő munkavállalóinak előfutárai, akik akkor tudnak hatékonyan segíteni, ha a munkaidő ledolgozása helyett az elvégzett feladat a fontos. Akik azért dolgoznak vállalkozói státuszban, hogy megőrizzék függetlenségüket, és valóban felelősséget vállaljanak az általuk elvégzett munkáért. Akik pontosan tudják, hogy hó végén fizetést csak akkor kapnak, ha a rájuk bízott feladatokat határidőre, pontosan elvégzik.

2019. decemberi felmérés eredményeit itt találod.

 

7. felmérésünk 2020. június

Legfrissebb felmérésünket 190-en töltötték ki. Az atipikus munkavégzési formákat különböző köntösbe csomagolva is nehezen fogadták eddig a munkáltatók. Valahogy eddig nem ezt szokták meg, s mint tudjuk minden változás fájdalommal jár, így ezt a lépést a legtöbben halogatták, tologatták.

Naponta a fülemben cseng vezetőtársaim mondata: „ A problémával majd akkor foglalkozunk, ha van.” Most lett… Eljött 2020.03.16., mikor egyik napról a másikra „bezártak” átálltak az oktatási intézmények a digitális tanrendre. Így hirtelen minden gyerek otthon lett és szülőként, munkavállalóként megoldást kellett találni, hogy dolgozni is tudjanak, mellette a gyerek tanulmányait is támogassák, felügyeljék őket.

A vírus elleni védekezésben azon munkáltatók nagy része is átállt a homeofficera, ahol ezt a munkakör lehetővé tette, ahol eddig erről hallani sem akartak.

A virtuális asszisztens vállalkozók körében rendszeresen végzünk felmérést, hogy lássuk a hazai piac alakulását. Mostani felmérésünkben a COVID rövid távú hatásaira is rákérdeztünk a kitöltőktől a szokásos kérdéseken túl.

A kitöltésekért hálás köszönet a hazai virtuális asszisztenseknek

2020. júniusi felmérésünk eredményét itt találod!

8. felmérésünk (2020. december)

Virtuális asszisztencia alakulása hazánkban a COVID idején. VA felmérés 2020. december – de minek?

Többször kaptuk már a kérdést, hogy mégis miért mérjük föl a VA piacot rendszeresen, ráadásul többnyire ugyanazokra a kérdésekre keressük a választ, amiket a régóta virtuális asszisztensként működők már unnak. 😊

Nos, a válasz egyszerű, legalábbis mikor elindítottam 2017-ben a felméréseket, ezt gondoltam és így is gondolom a mai napig. A felmérés azt a célt szolgálja, hogy objektív kép legyen a hazai VA-kről, mely felhasználható cikkekhez, tanulmányokoz a témában, illetve a felmérések eredményeit a virtuális asszisztensek is használni tudják weboldalukon, vagy mikor a szolgáltatásukat be kell mutatniuk egy vállalkozó, érdeklődő számára. Mikor ilyen kérdéseket kapok, akkor elgondolkodom, hogy ezek szerint öncélú unaloműzésnek gondolják egyesek a felmérést!?

Így itt az ideje beszélni róla egy kicsit bővebben. 2017-ben, mikor már 5 éve űztem, kutattam a VA témát hazai és nemzetközi szinten, úgy gondoltam fontos meghatározni a virtuális asszisztencia definícióját magyarul, a magyar piaci sajátosságokra szabottan. Természetesen a definíció megalkotása során hatással voltak rám a nemzetközi tapasztalataim is, de a fogalom meghatározásával elsődleges célom az volt, hogy a virtuális asszisztencia magas színvonalú szolgáltatást jelentsen és ne legyenek félreértések a későbbiekben abból, hogy kit/mit tekintünk virtuális asszisztensnek. Nemzetközi szinten is többféle megfogalmazással, értelmezéssel találkoztam, amit szerettem volna megelőzni.

2020. decemberi felmérés eredményeit itt találod.

9. felmérésünk (2021. október)

Mint 2017 óta minden évben, így 2021-ben is elkészült felmérésünk (VA2021) a hazai virtuális asszisztensek piacáról. Ennek bemutatása a 2022.01.27-én megrendezésre kerülő Évindító VA találkozón történt meg, a IX. Magyar Marketing Fesztivál keretein belül. A felmérés eredményeit Kiss-Márton Adrienn ismertette, aki 2012 óta kutatja és ő maga is űzi a virtuális asszisztenciát, valamint a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület alapítója és elnöke is egyben.

2020. márciusában hazánkat is elérte az egész világot érintő folyamat. A COVID sok területet, köztük az emberek életvitelét is jelentősen elkezdte átformálni. Tavaly még csak a rövid távú hatásairól tudtunk beszámolni az akkori felmérésünk fényében, idén már másfél év távlatából tekintünk vissza.

2019. decemberi felmérés eredményeit itt találod.

VAMTeam

FONTOS! Ha mélyebben érdekelnek a felmérés eredményei, vagy szeretnéd azokat szakdologozatodban, prezentációdban, előadásodban felhasználni, kérlek keress minket ezzel kapcsolatban a szia[kukac]vamagyarorszag.hu e-mail címen.

Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.

További cikkek

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy Sokan azt gondolják – és néhány virtuális asszisztens posztjai meg is erősítik ezt a tévhitet –, hogy a VA-k függőágyból, tengerparton, a panellakás erkélyén felállított napernyő alatt, vagy egy menő kávézó...

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek A (karácsonyi) ajándékozás nem csupán szokás, hanem eszköz is lehet a munkakapcsolatok erősítésére. De mikor és hogyan érdemes figyelmességet tanúsítani? Ebben a cikkben azt beszéljük meg, hogy virtuális asszisztensként vajon...

Mennyire vannak leterhelve a virtuális asszisztensek?

Mennyire vannak leterhelve a virtuális asszisztensek?

Mennyire vannak leterhelve a virtuális asszisztensek? Az a hír járja, hogy a virtuális asszisztensek a saját idejükben és a saját feltételeik szerint dolgoznak, annyit amennyit szeretnének és annyira vannak leterhelve amennyire számukra kényelmes. Ez áll az egyik...