nevtelen_terv.png

Virtuális asszisztens – egy fogalom, amivel Te is egyre gyakrabban találkozol.

Különösen, ha a vállalkozások hatékony támogatásáról, adminisztrációról, kiszervezésről, online munkavégzésről esik szó.

De mi a helyzet a Magyarországon elérhető virtuális asszisztensekkel?

Milyen formában működnek?

Milyen munkákat lehet rájuk bízni?

Hogyan biztosítják, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?

Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a mostani, (szám szerint negyedik) VA felmérés során, mely 2018 decemberében zajlott. A kérdőív széles körben elérhető volt és kitöltésére anonim módon volt lehetőség. Összesen 42 kitöltő vallotta, hogy ő aktívan támogat vállalkozásokat ilyen formában. (A korábbi felmérés eredményét itt találod.)

A kérdőív kitöltéséért köszönet a hazai virtuális asszisztenseknek, az eredmény feldolgozásáért, kiértékeléséért pedig hatalmas köszönet Korcsog Martinának, aki controller szolgáltatásával támogatja a hozzá forduló vállalkozókat.

vam_felmeres.jpg

 

Mióta vannak VA-k Magyarországon?

A felmérés szerint 2014 előtt a jelenleg működő VA-k 7%-a volt már aktív online vállalkozástámogató.

A legtöbben (a megkérdezettek 72%-a) azonban 2018-ban indították el a VA szolgáltatásra specializálódott vállalkozásukat.

miota_dolgozol_va-kent_vizjeles.jpg

Milyen formában működnek?

A virtuális asszisztensek vállalkozói formában, szerződéssel végzik tevékenységüket. A megkérdezettek többsége ezt tekinti főállásának. (Akik jelenleg mellékállásban nyújták ezt a szolgáltatást, számukra is cél a VA vállalkozás főállássá történő fejlesztése.)

 

Mikor dolgoznak?

A klasszikus törzsidőt, a 8-16 óráig intervallumot a megkérdezettek 31%-a betartja. Azonban a kitöltők 41%-a az ügyfelei igényeihez igazítja munkaidejét.

Ebből is látszik, hogy a rábízott, elvállalt feladat elvégzése élvez prioritást egy virtuális asszisztens számára.

Milyen díjszabással dolgoznak?

Az alábbi árazási konstrukciók közül:

  • óradíj alapú,
  • projekt alapú,
  • vegyes,
  • feladatfüggő,

a feladattólfüggő és az óradíj alapú elszámolás a legjellemzőbb a virtuális asszisztens szolgáltatásokra.

Átlag óradíj tekintetében vannak, akik szolgáltatása 2.000 Ft/óra alatti és olyanok is, akiknek 6.000 Ft/óra feletti a díjazása. Az alábbi ábrán jól láthatóak az arányok:

atlag_oradij_vizjel.jpg

Milyen területeken rendelkeznek tapasztalattal a virtuális asszisztensek?

A VA-k 76%-a rendelkezik 3 éves vagy azt meghaladó tapasztalattal. Többségük adminisztratív háttértudással rendelkezik.

szakmai_tapasztalat_vizjeles.jpg

A legnépszerűbb tapasztalat-kombináció: adminisztrációs munkakör, személyi asszisztencia, marketing.

tapasztalat_vizjeles.jpg

A VA-k szakmai háttere jól mutatja az ellátható feladatok sokszínűségét, melyeket a következő pontban részletesen is bemutatunk.

Milyen munkákat lehet rájuk bízni?

A VA tevékenységi körök nagyon változatosak és szerteágazóak. Remekül mutatja a korábban szerzett tapasztalataik átültetését az online vállalkozástámogatásba.

A kitöltő VA-k több, mint a fele kínálja szolgáltatásként a social media felületekkel kapcsolatos feladatok ellátását, népszerű még a személyi asszisztencia és a tartalomgyártás is.

1-1 VA átlagosan 4-5 tevékenységi körben dolgozik, sokan kombinálják a TOP 8 helyen megjelölt területeket.

top_10_terulet_vizjeles.jpg

A VA vállalkozásukat 2018 előtt indítók szívesebben szolgáltatnak akár 6-7 különböző területen is.

További területek, amikre már működnek virtuális asszisztensek, így kiszervezhetőek, online formában végezhetőek.

va-re_bizhato_feladatok.png

Beszélnek nyelveket?

Az idegennyelv ismerete – az önbevallás alapján – nem okoz gondot a VA-k többségének. Csupán 7% jelezte, hogy nem rendelkezik nyelvtudással.

Toronymagasan vezet az angol nyelvtudással rendelkezők aránya. Azok, akik több idegen nyelvet is beszélnek, ők többségében az angolt és a németet, kisebb százalékuk az angolt és a franciát.

nyevtudas_vizjeles.jpg

Mikor vállalkozókkal beszélek a kiszervezés ezen formájáról, a legtöbb esetben megfogalmazódik aggodalomként a következő kérdés. Ezért erre is rákérdeztünk, hogy a VA-k milyen módszereket használnak arra, hogy az ügyfeleik számára olyan munkát végezzenek, amilyet elvárnak tőlük.

Hogyan biztosítják a VA-k, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?

  1. Kommunikáció, folyamatos visszacsatolás
  2. Szakmaiság
  3. Csak azt vállalja el, amit tud
  4. Önképzés
  5. Limitálja az elvállalt munkák számát ( pl.: maximum 5 ügyfelet vállal egyidőben párhuzamosan)

Ha Te is kedvet kaptál, hogy néhány feladatot delegálj egy online munkatársnak, adj fel hirdetést bátran az alábbi képre kattinva, az ingyenes, nyilvános keres-kínál FB csoportban.

keres-kinal.png

Ha Te is szeretnél a következő felmérésben már aktív virtuális asszisztensként szerepelni, akkor csatlakozz a zárt FB csoportunkhoz, ahol megismerheted a VA szolgáltatás kulissza titkait. Csak kattints az alábbi képre és válaszolj mindhárom feltett kérdésre:

webp_net-resizeimage.png

Hajrá #VAM!

Martina & Adrienn

Köszönet azoknak a virtuális asszisztenseknek, akik weboldaluk feltüntetésével járultak hozzá a felmérés elkészítéséhez:

www.irodamanager.hu
n-office.hu
shoprocket.hu
https://virtualistamogato.hu/
www.szervezzki.hu
http://uzletiasszisztens.hu/
http://www.tartalomkeszitod.hu
www.virtualismarketing.hu
www.aliva.hu
https://megvalosit.hu/
www.brandsupport.hu
http://vilma-virtualmarketing.net
Harasztieva.wordpress.com