Barion Pixel

Napjainkban a munkaerőhiány egyre nagyobb kihívást állít a munkáltatók elé. A jó, képzett, elhivatott munkaerő megtalálása, megtartása még inkább hatalmas feladat. HR szakemberként úgy látom, a problémát több összetevő együttesen okozza. A képet globálisan vizsgálva mindkét félnek bőven akad tennivalója a témában. A munkavállalók és a munkáltatók egy része már elkezdte a változást, változtatást. Azok, akik a „biztos” munkavállalói létből belevágtak a bizonytalan, de jövőbe mutató vállalkozói létbe, már tettek annak érdekében, hogy tudásukkal egyszerre több munkáltatót is támogassanak akár földrajzi korlátok nélkül.

A már Magyarországon is elérhető virtuális asszisztensek megoldást jelenthetnek sok esetben a munkaerőhiány problémájára. Ők már a jövő munkavállalói, akik számára az elvégzett feladat a fontos, nem a munkaidő. Akik azért dolgoznak vállalkozói státuszban, hogy megőrizzék függetlenségüket, és valóban felelősséget vállaljanak az általuk elvégzett munkáért. Akik pontosan tudják, hogy hó végén fizetést csak akkor kapnak, ha dolgoznak.

De lássuk a legfrissebb (2019. június hónapban futó) felmérés eredményeit, hogy jelenleg pontosan milyen területeken lehet főállású alkalmazott helyett akár virtuális asszisztensben gondolkodni munkaerőhiánnyal küzdő munkáltatóként.

A felmérésben többek között kitértünk arra, hogy:

  • Milyen formában működnek?
  • Milyen munkákat lehet rájuk bízni?
  • Hogyan biztosítják, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?

A kérdőív széles körben elérhető volt és kitöltésére anonim módon volt lehetőség. Összesen 71 ( ez a 2018.decemberi felméréshez képest 30%-os növekedés) kitöltő vallotta, hogy ő aktívan támogat vállalkozásokat ilyen formában. (A korábbi felmérés eredményét itt találod.)

A kérdőív kitöltéséért köszönet a hazai virtuális asszisztenseknek, az eredmény feldolgozásáért, kiértékeléséért pedig hatalmas köszönet Korcsog Martinának, aki controller szolgáltatásával támogatja a hozzá forduló vállalkozókat.

vafelmeres.png

virtuális asszisztens felmérés 2019.

 

Mióta vannak VA-k Magyarországon?

A felmérés szerint 2014 előtt a jelenleg működő VA-k 7%-a volt már aktív online vállalkozástámogató.

Legtöbbjük (a megkérdezettek 49%-a) 2014-2018 között indította el a VA szolgáltatásra specializálódott vállalkozását. Közel azonos mértékű azok száma, a megkérdezettek 44%-a, akik 2019-ben lettek online vállalkozástámogatók.

Milyen végzettséggel rendelkeznek?

A felmérésben résztvevő 71 fő 73%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezik, vagyis főiskolát/egyetemet végzett, magasan képzett szakemberek.

Ez az arány is jól mutatja, hogy a közhiedelemmel ellentétben az adatrögzítői feladatoknál jóval komolyabb munkákra is érdemes VA-t szerződtetni.

vegzettseg_logozott.jpg

Milyen formában működnek?

A virtuális asszisztensek vállalkozói formában, szerződéssel végzik tevékenységüket. A megkérdezettek többsége (52 fő a 71-ből) ezt tekinti főállásának. A jelenleg virtuális asszisztensként működő vállalkozások 82%-a kínálja önállóan vállalkozástámogató szolgáltatását. 18%-uk alvállalkozókkal (más VA-kel, vagy egyéb vállalkozóval) dolgozik együtt, hogy ügyfeleit magasabb minőségben tudja kiszolgálni.

Mikor dolgoznak?

Az előző felméréshez képest változás tapasztalható, hiszen a klasszikus törzsidőt, a 8-16 óra közötti intervallumot a megkérdezettek már csak 24%-a tartja az előző 31%-hoz képest.

A kitöltők 76%-a ügyfelei igényeihez, rugalmasan igazítja munkaidejét.

Jól látszik ebből, hogy a feladat elvégzése az első számú szempont egy virtuális asszisztens számára.

munkavegzes_modja_logozott.jpg

Milyen díjszabással dolgoznak?

Az alábbi árazási konstrukciók közül:

  • óradíj alapú,
  • projekt alapú,
  • havidíj alapú
  • vegyes,
  • minden esetben egyedi díjszabást alkalmazok

vegyes (42%) és az egyedi díjszabás (32%) alapú elszámolás a legjellemzőbb a virtuális asszisztens szolgáltatásokra.

Átlag óradíj tekintetében vannak, akik szolgáltatása 2.000 Ft/óra alatti (11%) és olyanok is, akiknek 6.000 Ft/óra feletti (7%) a díjazása.  A megkérdezettek átlag óradíja 2.000-4.000 Ft között mozog. Az alábbi ábrán jól láthatóak az arányok:

dijazas_modja_logozott.jpg

Milyen területeken rendelkeznek tapasztalattal a virtuális asszisztensek?

A VA-k 64,8%-a rendelkezik 6 éves, vagy azt meghaladó tapasztalattal az általa szolgáltatott területen, vagy annak egy részén. Többségük (82%) adminisztratív háttértudással rendelkezik. Ezt követi az asszisztencia (51%), és igen magas arányt képviselnek a virtuális asszisztens szolgáltatók között azok, akik korábban vezetői munkakört töltöttek be (48%).

korabbi_munkatapasztalat_logozott.jpg

munkatapasztalat_ev_logozott.jpg

A VA-k szakmai háttere jól mutatja az ellátható feladatok sokszínűségét, melyeket a következő pontban részletesen is bemutatunk.

Milyen munkákat lehet rájuk bízni?

Átlagosan a VA-k 4,5 tevékenységi körben kínálják a szolgáltatásaikat (ebből a legkevesebb 1, a legtöbb 11 szolgáltatást kínál). A szolgáltatási palettájukban fellelhetőek a korábban szerzett offline tapasztalatok online formába ültetve, így valóban szerteágazó és széles a választék.

A social media felületek kezelése még mindig kimagasló, a VA-k 56%-a nyújt szolgáltatást ezen a területen, de csak egy hajszállal vannak mögötte az ügyviteli munkák, amiket a VA-k 55%-a nyújt. Ezt követi a személyi asszisztencia, majd a weboldal karbantartás.

szolgaltatasi_terulet_logozott.png

Beszélnek nyelveket?

A hazai virtuális asszisztensek 92%-a használ valamilyen idegen nyelvet munkavégzése során. Többségük az angol nyelvet (54%), de meghatározó a német nyelv is 24%.

nyelvtudas.jpg

Az online vállalkozástámogatás fizikailag elkülönülten, távolról történik. Így megrendelői oldalról kiemelkedően fontos, hogy milyen módon biztosítják a VA szolgáltatók a rájuk bízott feladatok ellátását, illetve a kommunikációt.

Kérdőívünkben erre is kitértünk.

„Hogyan biztosítod ügyfeled számára az elvégzett munka minőségét?”

A felmérésben ez egy saját szavakkal, szabadon megfogalmazható mező volt. Néhány választ szó szerint idézek a kérdőívből a teljesség igénye nélkül. Általánosságban elmondható, hogy a virtuális asszisztensek magas százaléka írta, hogy maximalista a saját munkájával szemben, rendszeresen kérnek visszajelzést menet közben is, hogy biztosan megfelelő legyen a teljesítés. Olyan szolgáltató is van, aki garanciát ad az általa elvégzett munkára.

  • „Garanciát adok a szolgáltatásaimra.”
  • „Proaktív és maximalista vagyok, minden ügyfelem teljes figyelmet kap tőlem.”
  • „Alapvető elvárás önmagammal szemben a minőségi munka, szeretek biztosra menni, ha valamit nem tudok megcsinálni, inkább nem vállalom.”
  • „Mindig kérek visszajelzést a minőségről is.”
  • „Rendszeresen egyeztetek az elvégzett munkákról ügyfeleimmel, így hamar kapok visszajelzést, ha valami probléma adódna.”
  • „Pontos kérdésekkel az elvárásokat illetően és határidőre teljesítéssel valamint aktív kommunikációval.”
  • „A munka megkezdése előtt a lehető legtöbb dolog tisztázása. Folyamatos kommunikáció a felmerülő problémákról, a project haladásáról.”
  • „Mindenkit részletesen kikérdezek közös munka megkezdése előtt. Munka közben pedig folyamatosan kérek visszajelzést.”
  • „Minden munkát maximálisan odafigyelve és a legjobb tudásom szerint végzek el, mintha a saját vállalkozásomban dolgoznék. Ha valamiben bizonytalan vagyok, kérdezek (sokan szerintem nem mernek kérdezni), ha pedig valamit nem tudok megcsinálni, azt merem mondani és nem vállalom be. Ja, és dupla csekkolós vagyok. 🙂 A csekklista némely feladatnál pedig elengedhetetlen.”

Ha Te is szenvedsz a munkaerőhiánytól, vagy jól jönne némi segítség, de nem akarsz külön irodát, infrastruktúrát biztosítani az asszisztensed számára, adj fel hirdetést bátran az alábbi képre kattinva, az ingyenes, nyilvános keres-kínál FB csoportban.

va_keres-kinal.png

Ha a következő felmérésben már aktív virtuális asszisztensként szeretnél Te isszerepelni, akkor csatlakozz a zárt FB csoportunkhoz, ahol megismerheted a VA szolgáltatás kulissza titkait. Csak kattints az alábbi képre és válaszolj mindhárom feltett kérdésre:

virtuális asszisztensek Magyarországon

Akik az idei felmérésben VA vállalkozásuk linkjével vettek részt:

https://virtualistamogato.hu
https://asistentvirtual1.webnode.ro/
www.virtualisirodahaz.hu
www.virtualadmin.hu
webtopus.hu
shoprocket.hu
Www.vrassistance.hu
virtualliance.hu
virtualsupport.hu
www.kingavma.com
https://megvalosit.hu/
www.brandsupport.hu
n-office.hu
ewa.hu
http://pixelszabaszok.hu/
https://digitalsnap.hu
www.vavirtualisasszisztens.hu
www.aminisz.hu
www.csillassist.com
https://www.aliva.hu/
https://ildeesigner.hu
Köszönöm mindenkinek, aki részt vett a felmérésben.
u.i.: Ha mélyebben érdekelnek a felmérés eredményei, vagy szeretnéd azokat szakdologozatodban, prezentációdban, előadásodban felhasználni, kérlek keress meg ezzel kapcsolatban.
FONTOS! Ha mélyebben érdekelnek a felmérés eredményei, vagy szeretnéd azokat szakdologozatodban, prezentációdban, előadásodban felhasználni, kérlek keress meg ezzel kapcsolatban a szia[kukac]vamagyarorszag.hu e-mail címen.