Barion Pixel

Mint 2017 óta minden évben, így idén is elkészült felmérésünk (VA2021) a hazai virtuális asszisztensek piacáról. Ennek bemutatása a 2022.01.27-én megrendezésre kerülő Évindító VA találkozón történt meg, a IX. Magyar Marketing Fesztivál keretein belül. A felmérés eredményeit Kiss-Márton Adrienn ismertette, aki 2012 óta kutatja és ő maga is űzi a virtuális asszisztenciát, valamint a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület alapítója és elnöke is egyben.

2020. márciusában hazánkat is elérte az egész világot érintő folyamat. A COVID sok területet, köztük az emberek életvitelét is jelentősen elkezdte átformálni. Tavaly még csak a rövid távú hatásairól tudtunk beszámolni az akkori felmérésünk fényében, idén már másfél év távlatából tekintünk vissza.

Jelen felmérésünk kitöltésére 2021.10.01-2021.10.31. között volt lehetőség, a korábbi évekhez hasonlóan anonim módon. A kérdőívet 162 fő töltötte ki, ebből 92 fő már aktívan dolgozik a szakmában, és nyújt virtuális asszisztensi szolgáltatást vállalkozása keretében.

 

VAME felmérés

virtuális asszisztens felmérés 2021

Akkor most lássuk 2021. év eredményeit a feltett kérdések alapján:

 

Mi a nemed, életkorod, legmagasabb iskolai végzettséged?

A válaszadók mintegy 91% , többségében a 31-40 év közötti korosztályból. A megkérdezettek 67%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezik.

 

Régió, ahonnan a vállalkozástámogatást végzed?

A legtöbben Közép-Magyarországról nyújtanak VA szolgáltatás (43%), ezt követi Közép-Dunántúl (13%), Dél-Alföld (11%), Nyugat-Dunántúl (11%), Dél-Dunántúl (8%), Észak-Magyarország (7%), Észak-Alföld (5%) és Külföld (2%).

 

Image by Stefano Ferrario from Pixabay

Kép forrása: Image by Stefano Ferrario from Pixabay

 

Miért vonzó számodra a virtuális asszisztencia?

Többségében az alábbi válaszokat kaptuk:

–          Magam főnöke lehetek.

–          Onnan dolgozom, ahonnan akarok.

–          Rugalmasság időben.

–          Mert gyerek mellett ez az egyetlen út a munka-család egyensúlyra.

 

Munkaviszony, vagy vállalkozás, kérdésünkre 91%-ban az alábbi válasz érkezett.

 

Vállalkozás – Az én vállalkozásom, az én szabályaim.

 

Mióta foglalkozol vállalkozóként online vállalkozástámogatással? Fő-, vagy mellékállásban végzed a tevékenységedet?

A válaszadók többsége 2015 és 2020 között kezdett bele vállalkozóként VA szolgáltatás nyújtásba. 71%-nak ez a főállása. 16%-nak ugyan van még jelenleg mellette főállása, de pont az a célja, hogy azt kiváltsa. 9%-uk GYED/GYES mellett építi vállalkozását és mindösszesen 4%, aki részmunkaidőben munkaviszony mellett dolgozik VA-ként.

 

 

Jellemzően mikor dolgozol?

Fontos kérdés az időbeosztás és bizony vállalkozóként a hatékony időgazdálkodás nem egyszerű feladat, nem véletlenül foglalkozunk olyan sokszor a témával a facebook csoportban is. A felmérés alapján a legtöbb esetben változó a munkavégzés ideje, a munka mennyiségétől teszitek függővé, illetve sok voks érkezett a saját szabályaim szerint dolgozom, amikor számomra a legoptimálisabb válaszra is.

 

Milyen konstrukcióban érhetőek el a szolgáltatásaid?

A felmérés alapján többnyire vegyes konstrukció érhető el a piacon, tehát óradíjas, projekt alapú és havidíjas egyaránt. Az óradíjakat tekintve

  • 74% 2.001 és 4.000 Ft/óra közötti díjjal dolgozik,
  • 23% 4.001 és 6.000 Ft /óra között,
  • 2% 1.000 és 2.000 Ft/óra között,
  • és mindösszesen 1% az, aki 6.000 Ft/óra felett.

A válaszadók 41% szerint 300.001-450.000 Ft/hó, 29% szerint pedig 450.001-600.000 Ft/hó az ideális/ reális havi bevétel.

 

Milyen területen nyújtasz (aktívan) szolgáltatást VA-ként?

A TOP területek 2021-ben:

  • Social media
  • Ügyviteli munkák
  • Ügyfélszolgálat
  • Könyvelési anyagok előkészítése
  • Grafikai munkák
  • Kimutatások készítése
  • Webfejlesztés
  • Fordítás
  • Videóvágás
  • Archiválás
  • Rendezvényszervezés

A szakértelmet mi sem támasztja jobban alá, mint hogy a hazai VA piacon a legtöbben adminisztrációs munkaköri, vezetői, rendezvényszervezési, gazdasági munkaköri, személyi asszisztencia vagy marketing tapasztalatokat szereztek, mielőtt belevágtak a VA szolgáltatás nyújtásba. Ezeken a területeken pedig általában több, mint 6 évnyi munkatapasztalattal, de minimum 1-3 évnyivel rendelkeztek a válaszadók, mielőtt elindították a vállalkozásukat.

Aktív nyelvtudás?

Továbbra is a legtöbben az angol (írásban és/vagy szóban), valamint a német (írásban és/vagy szóban) nyelvet használják, de sokan vannak, akik egyáltalán nem vállalnak idegen nyelven munkát.

 

Jellemzően milyen szektorban működnek a vállalkozások, akiket kiszolgálsz?

Az ügyfélkörben általában az alábbi szektorok jelennek meg:

–          internetes kereskedelem

–          tanácsadás

–          oktatás

–          képzés

–          marketing

–          offline kereskedelem

 

Ezek a cégek általában 1-5 fős létszámmal rendelkeznek. Az együttműködések, a válaszadók 63%-ának elmondása alapján, hosszú távúak, állandó ügyfelek. Ezek mellé vállalnak még be ad-hoc megbízásokat. Többségében elmondható, hogy maximum 5 ügyfelet vállalnak a VA-k, egyidőben. Ez adódhat abból is, hogy a válaszadók 85% egyedül dolgozik, tehát a VA-k közötti együttműködés nem gyakori, ez pedig korlátozhatja a elvállalható ügyfelek számát. Az ügyfelek főleg ajánlások útján kerülnek ki, de ez mellett a második legnépszerűbb ügyfélszerzési csatorna, a releváns csoportokban (offline/online) épített kapcsolati tőkéből érkeznek. A virtuális asszisztensek döntő többsége jelen van az online/virtuális térben. A megkérdezettek alapján Facebookon, Instagram-on, LinkedIn-en, Youtube-on és Pinterest-en vannak jelen és 67% rendelkezik saját honlappal is.

 

 

Hogyan biztosítod ügyfeleid számára az elvégzett munka minőségét?

Erre a kérdésre többek között az alábbi válaszok érkeztek:

„Lelkiismeretesen és becsületesen végzem a munkám, szakmailag folyamatosan képzem magam, új programokat/ismereteket sajátítok el, így biztosítva ügyfeleimnek a minőségi munkát.”

„Garanciavállalás”

„Mindig maximális fókusszal dolgozom.”

„Rendszeres képzések segítségével igyekszem, hogy minél több területen hatékony segítsége legyek a megbízómnak.”

A minőség biztosítása mellett fontos feladat tudásunkat folyamatosan fejleszteni. 2021-ben ezt a tudást, szakmai hírlevelek olvasásával, konferencián, online képzéssel tettétek. Az online munkavégzéshez szükséges tudást pedig FB csoportokban, oldalakról, Youtube csatornákon, tréningekről és külföldi platformokról szedik össze/ gyűjtik be. Ezen tudások megszerzésére pedig átlag heti 1-10 órát szánnak.

 

Milyen kommunikációs eszközöket használsz / használnak az ügyfeleid a feladatok nyomonkövetésére, kiosztására?

A legnépszerűbb csatornák továbbra is a FB messenger, e-mail, telefon, Viber, Skype, Trello.

 

Idén is megkérdeztük, hogy a COVID-19-nek voltak-e hatásai a vállalkozásodra?

 

  • Új ügyfelek megjelenését a válaszadók többsége szerint NEM befolyásolta
  • Munka mennyiségének növekedésre vagy csökkenésére jellemzően NEM volt hatással
  • A szolgáltatási palettát NEM befolyásolta

 

 

Az alábbi két ábrán összefoglaltuk a legfontosabb kérdéseket és eredményeket:

 

FONTOS! Ha mélyebben érdekelnek a felmérés eredményei, vagy szeretnéd azokat szakdolgozatodban, prezentációdban, előadásodban felhasználni, kérlek keress meg ezzel kapcsolatban minket a szia@vamagyarorszag.hu e-mail címen.

A felmérés kiértékeléséért köszönet Domokos Annának, a cikkért Szűcsné Bálint Boglárkának!

Köszönet Mindenkinek, aki időt szánt a felmérés kitöltésére!

https://virtualismanager.hu

https://megoldasgyar.hu/

www.irodaaneten.hu

https://webirodahaz.hu/

https://www.vallalkozasiasszisztens.hu

www.erikaszabo.hu

https://e-secretary.hu

www.timeassist.hu

www.csillaglazer.hu

www.martassist.hu

• Virtuális asszisztens

www.virtualis-asszisztens.com

Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.

További cikkek

Civil szervezetek és a VA

Civil szervezetek és a VA

Civil szervezetek és a VA A Virtuális Asszisztens: Nélkülözhetetlen Támogatás a Civil Szektorban is A virtuális asszisztensek (VA-k) népszerűsége nemcsak a vállalkozások és cégek körében növekszik, hanem egyre inkább teret nyernek a civil szektorban is. Nonprofit...

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy Sokan azt gondolják – és néhány virtuális asszisztens posztjai meg is erősítik ezt a tévhitet –, hogy a VA-k függőágyból, tengerparton, a panellakás erkélyén felállított napernyő alatt, vagy egy menő kávézó...

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek A (karácsonyi) ajándékozás nem csupán szokás, hanem eszköz is lehet a munkakapcsolatok erősítésére. De mikor és hogyan érdemes figyelmességet tanúsítani? Ebben a cikkben azt beszéljük meg, hogy virtuális asszisztensként vajon...