Barion Pixel

Egy vállalkozás nagy felelősség, de hiszen ezt Te pontosan tudod. A Virtuális asszisztensek többsége főállásban, egyéni vállalkozóként nyújtja szolgáltatásait. Miért fontos ez most?! Mert, mint egyéni vállalkozó egyszemélyben vagy a cégedben általában minden, ami rengeteg feladattal és felelősséggel jár. Jól akarod csinálni? Hát persze, hiszen ez a Te érdeked. Ma abban segítek Neked, hogyan tárgyalj könnyedén, hogy Te szerezd meg a munkát, amire a VA keres-kínál csoportban jelentkeztél.

Sokan vagyunk VA-k! Ma már nem számítunk kuriózumnak a piacon, így az biztos, hogy nem azzal fogsz kitűnni, hogy mit kínálsz. Azt már megírtuk, hogy mi kell ahhoz, hogy VA legyél! Most viszont arról írok nektek, hogy a belépő a HOGYAN-ban rejlik.

Saját vállalkozásodban a számtalan feladat között az egyik talán legfontosabb, hogy képes legyél eladni a szolgáltatásodat. Bizony! Ha tetszik, ha nem, ezt nem tudod kikerülni. Az, ahogyan a cégedet képviseled és ahogy tárgyalsz, az belépő lehet egy megbízás, projekt megszerzéséhez! Vannak dolgok, amiket az ember saját bőrén tapasztalva tanul meg, de íme egy kis összefoglaló tárgyalás technikához, ami segít abban, hogy magabiztosan és határozattan képviseld magadat, cégedet, a VA vállalkozásodat.

A virtuális asszisztensek többsége a tárgyalásokat is az online térben bonyolítja. A hirtelen elterjedt home office kapcsán rengeteg humoros videó látható most mindenfelé, félig felöltözött személyekről, akik a kamerában úgy néznek ki, mintha most léptek volna ki az egyik üzleti magazinból… Csak nehogy fel kelljen állnia a helyéről! 🙂 Ez mókás hétvégén, egy jó kis pihenős délutánon, de igenis tiszteljük meg magunkat is és a partnerünket is azzal, hogy nem csak a kamerában látható területek vannak rendben!

A tárgyalásnak rengeteg formája van. Nem is hinnéd, hogy napjában hány tárgyalást bonyolítasz le, csak éppen nem így nevezed. Amikor bemész a boltba, beszélgetsz a megbízóddal, megrendelsz egy szolgáltatást, alkudozol a gyerekkel, hogy egyen végre… és még számtalan hétköznapi szituáció van, csak nem ilyen kontextusba gondolsz ezekre a helyzetekre. Mennyivel határozottabban, könnyedebben tudjuk ezeket kezelni. Ugye?  Klasszikusan az emberek fejében a tárgyalás egy hatalmas tárgyaló teremben zajlik, öltönyös emberekkel.

Pedig mindössze arról van szó, hogy két fél elkezd egymással kommunikálni egy olyan ügyben, melynek az a célja, hogy valamilyen megállapodásra jussanak egymással.

Azt mondják, „első benyomást csak egyszer tehet az ember”.

Nos ez igaz is és sokat tehetünk azért, hogy ez a benyomás jó legyen. Legyünk ápoltak, igényes ruházat, hölgyeknek nem túlzó smink. Lehet, hogy virtuális térben vagyunk, de ügyeljünk erre is. Legyen rendezett a körülöttünk lévő környezet.

Attól, hogy valaki magabiztosan lép fel még koránt sem biztos, hogy jól is tárgyal, bár kétségtelen, hogy sokat nyom a latban.

Mitől leszel jó tárgyalópartner?

  • Első és legfontosabb, hogy legyél felkészült! Tudj mindent, amit csak lehet a partneredről, ismerd azt, hogy mivel foglalkozik. Ma már a social media felületeknek köszönhetően partnerünk hobbiját is megismerhetjük még az első találkozás előtt. Nagyon fontos a tájékozódás!
  • Szaktudás is bizony a magabiztosság kulcsa. Fontos, hogy amilyen szolgáltatást te szeretnél nyújtani, azt ismerd és légy a „szakértője”. Ez nem azt jelenti, hogy nem tanulhatsz, sőt kell is tanulni folyamatosan. Olyan is előfordulhat, hogy az adott helyen egy teljesen új rendszert kell megismerned, ez nem probléma. De az alapvető, hogy légy birtokába annak a tudásnak, mely a szolgáltatásod teljesítéséhez szükséges.
  • Hatalmas segítségedre lehet az, ha tudsz olvasni a sorok között. A partner mimikái, reakciói nagyon beszédesek és rengeteg információt hordoznak. Aki ezekkel kellően tisztában van, az bizony képes akár egy vesztes ügyet is a maga oldalára fordítani. Bár ez bizony évek rutinja, de már az is hatalmas előny, ha néhány ki nem mondott gesztust képes vagy értelmezni.

Mit tehetünk, mire figyeljünk?

  • Egyenes háttal ülj! Ne úgy, mintha egy vendéglátó egységben lennél és most kérnéd ki a jól megérdemelt „bambidat”. (Most amúgy is zárva vannak.)
  • Kellemes természetes mosoly. A hangsúly a természetesen van, semmiképpen se erőltesd.
  • Egymás szemébe nézzünk. Igen még kamerán keresztül is!
  • Legyünk barátságosak, de ne túl közvetlenek.
  • Kiegyensúlyozott, nyugodt benyomást tegyünk. Ez sokszor nem olyan egyszerű, mert ha a személyiségünkben alapvetően benne van, hogy szorongunk vagy izgulunk az ilyen helyzetekben, azt bizony nehéz leplezni. De jó hír, hogy minden tanulható. Gyakorolj otthon a kamerába. Nézd vissza, hogy lásd, azt tükrözöd-e, amit szeretnél.

Tárgyalás és nem vallatás!

  1. A feszültség oldásához, illetve a felek egymásra hangolódásához érdemes néhány semleges mondattal kezdeni. Ez Neked is segíthet leküzdeni a feszültséget és egyben felmérhető, hogy milyen típusú az, akivel beszélgetsz. Arra azonban mindenképpen figyelj, hogy ezek a mondatok valóban semlegesek legyenek.
  2. Ezt követően érdemes tisztázni a tárgyalás menetét, alapvető pontjait. Ez a legfontosabb rész, ugyanis itt még mind a két fél fókuszált! Itt dől el, melyik fél fogja irányítani a tárgyalást. Ne feledd, hogy megbízó és megbízott között nem alá-fölé rendeltségi viszony van, hanem partneri, azaz mellérendelt. Nem szükségszerű, hogy az ügyfél irányítsa a beszélgetést te is nyugodtan megteheted, ha ettől érzed magad komfortosabban. De semmiképpen se erőszakosan tedd ezt!
  3. Merj kérdezni! A kérdezés egy nagyon fontos eszköz mind a két fél számára. Képes fenntartani a figyelmet, egyértelművé válik a kérdezett fél számára, hogy a másik érti-e, követi-e a megbeszélést. A kérdésekből rengeteg minden leszűrhető, ráadásul segít abban is, hogy ne maradjanak benned kételyek. Általánosságban az emberek félnek kérdezni, mert mit fog hozzá szólni a másik fél? Nem létezik rossz kérdés, csak a fel nem tett kérdés.
  4. Konstruktív légkör: nagyon fontos, mert meghatározza az egész tárgyalás hangulatát. Feszengeni senki nem szeret, rombolja a teljesítményt stresszesé, frusztrálttá tesz. Mennyivel másképpen teljesít az ember, ha jó a hangulat, inspiráló a légkör. Légy kedves, lendületes, lelkes, aktív, sugárzó, de ugyanakkor maradj tárgyszerű és együttműködő.

Nem is olyan nehéz, ugye?

„Gyakorlat teszi a mester!” (közmondás) Minden tárgyalás más és más, mint ahogy minden napunk is. Ne keseredj el, ha valami nem úgy sikerül, ahogy eltervezted, de tanulj belőle! Törekedj arra, hogy légy egyre jobb és jobb. És még egy gondolat: Sose feledd, a túl oldalon is emberek vannak!

szerző:

Szűcsné B. Boglárka
MiriveL

Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.

További cikkek

A VA “CSAK” egy virtuális asszisztens?

A VA “CSAK” egy virtuális asszisztens?

A VA "csak" egy virtuális asszisztens? - Kezdjük rögtön a legelején. Kik azok a virtuális asszisztensek ? "A virtuális asszisztens, egy gyűjtőfogalom, amit azokra a MAGASAN KÉPZETT SZAKEMBEREKRE használunk, akik virtuálisan, a távolból egy-egy vállalkozásnak (vagy...