Mint 2017 óta minden évben, így idén is elkészült felmérésünk (VA2021) a hazai virtuális asszisztensek piacáról. Ennek bemutatása a 2022.01.27-én megrendezésre kerülő Évindító VA találkozón történt meg, a IX. Magyar Marketing Fesztivál keretein belül. A felmérés eredményeit Kiss-Márton Adrienn ismertette, aki 2012 óta kutatja és ő maga is űzi a virtuális asszisztenciát, valamint a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület alapítója és elnöke is egyben.
2020. márciusában hazánkat is elérte az egész világot érintő folyamat. A COVID sok területet, köztük az emberek életvitelét is jelentősen elkezdte átformálni. Tavaly még csak a rövid távú hatásairól tudtunk beszámolni az akkori felmérésünk fényében, idén már másfél év távlatából tekintünk vissza.
Jelen felmérésünk kitöltésére 2021.10.01-2021.10.31. között volt lehetőség, a korábbi évekhez hasonlóan anonim módon. A kérdőívet 162 fő töltötte ki, ebből 92 fő már aktívan dolgozik a szakmában, és nyújt virtuális asszisztensi szolgáltatást vállalkozása keretében.
Akkor most lássuk 2021. év eredményeit a feltett kérdések alapján:
Mi a nemed, életkorod, legmagasabb iskolai végzettséged?
A válaszadók mintegy 91% nő, többségében a 31-40 év közötti korosztályból. A megkérdezettek 67%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezik.
Régió, ahonnan a vállalkozástámogatást végzed?
A legtöbben Közép-Magyarországról nyújtanak VA szolgáltatás (43%), ezt követi Közép-Dunántúl (13%), Dél-Alföld (11%), Nyugat-Dunántúl (11%), Dél-Dunántúl (8%), Észak-Magyarország (7%), Észak-Alföld (5%) és Külföld (2%).
Kép forrása: Image by Stefano Ferrario from Pixabay
Miért vonzó számodra a virtuális asszisztencia?
Többségében az alábbi válaszokat kaptuk:
– Magam főnöke lehetek.
– Onnan dolgozom, ahonnan akarok.
– Rugalmasság időben.
– Mert gyerek mellett ez az egyetlen út a munka-család egyensúlyra.
Munkaviszony, vagy vállalkozás, kérdésünkre 91%-ban az alábbi válasz érkezett.
Vállalkozás – Az én vállalkozásom, az én szabályaim.
Mióta foglalkozol vállalkozóként online vállalkozástámogatással? Fő-, vagy mellékállásban végzed a tevékenységedet?
A válaszadók többsége 2015 és 2020 között kezdett bele vállalkozóként VA szolgáltatás nyújtásba. 71%-nak ez a főállása. 16%-nak ugyan van még jelenleg mellette főállása, de pont az a célja, hogy azt kiváltsa. 9%-uk GYED/GYES mellett építi vállalkozását és mindösszesen 4%, aki részmunkaidőben munkaviszony mellett dolgozik VA-ként.
Jellemzően mikor dolgozol?
Fontos kérdés az időbeosztás és bizony vállalkozóként a hatékony időgazdálkodás nem egyszerű feladat, nem véletlenül foglalkozunk olyan sokszor a témával a facebook csoportban is. A felmérés alapján a legtöbb esetben változó a munkavégzés ideje, a munka mennyiségétől teszitek függővé, illetve sok voks érkezett a saját szabályaim szerint dolgozom, amikor számomra a legoptimálisabb válaszra is.
Milyen konstrukcióban érhetőek el a szolgáltatásaid?
A felmérés alapján többnyire vegyes konstrukció érhető el a piacon, tehát óradíjas, projekt alapú és havidíjas egyaránt. Az óradíjakat tekintve
- 74% 2.001 és 4.000 Ft/óra közötti díjjal dolgozik,
- 23% 4.001 és 6.000 Ft /óra között,
- 2% 1.000 és 2.000 Ft/óra között,
- és mindösszesen 1% az, aki 6.000 Ft/óra felett.
A válaszadók 41% szerint 300.001-450.000 Ft/hó, 29% szerint pedig 450.001-600.000 Ft/hó az ideális/ reális havi bevétel.
Milyen területen nyújtasz (aktívan) szolgáltatást VA-ként?
A TOP területek 2021-ben:
- Social media
- Ügyviteli munkák
- Ügyfélszolgálat
- Könyvelési anyagok előkészítése
- Grafikai munkák
- Kimutatások készítése
- Webfejlesztés
- Fordítás
- Videóvágás
- Archiválás
- Rendezvényszervezés
A szakértelmet mi sem támasztja jobban alá, mint hogy a hazai VA piacon a legtöbben adminisztrációs munkaköri, vezetői, rendezvényszervezési, gazdasági munkaköri, személyi asszisztencia vagy marketing tapasztalatokat szereztek, mielőtt belevágtak a VA szolgáltatás nyújtásba. Ezeken a területeken pedig általában több, mint 6 évnyi munkatapasztalattal, de minimum 1-3 évnyivel rendelkeztek a válaszadók, mielőtt elindították a vállalkozásukat.
Aktív nyelvtudás?
Továbbra is a legtöbben az angol (írásban és/vagy szóban), valamint a német (írásban és/vagy szóban) nyelvet használják, de sokan vannak, akik egyáltalán nem vállalnak idegen nyelven munkát.
Jellemzően milyen szektorban működnek a vállalkozások, akiket kiszolgálsz?
Az ügyfélkörben általában az alábbi szektorok jelennek meg:
– internetes kereskedelem
– tanácsadás
– oktatás
– képzés
– marketing
– offline kereskedelem
Ezek a cégek általában 1-5 fős létszámmal rendelkeznek. Az együttműködések, a válaszadók 63%-ának elmondása alapján, hosszú távúak, állandó ügyfelek. Ezek mellé vállalnak még be ad-hoc megbízásokat. Többségében elmondható, hogy maximum 5 ügyfelet vállalnak a VA-k, egyidőben. Ez adódhat abból is, hogy a válaszadók 85% egyedül dolgozik, tehát a VA-k közötti együttműködés nem gyakori, ez pedig korlátozhatja a elvállalható ügyfelek számát. Az ügyfelek főleg ajánlások útján kerülnek ki, de ez mellett a második legnépszerűbb ügyfélszerzési csatorna, a releváns csoportokban (offline/online) épített kapcsolati tőkéből érkeznek. A virtuális asszisztensek döntő többsége jelen van az online/virtuális térben. A megkérdezettek alapján Facebookon, Instagram-on, LinkedIn-en, Youtube-on és Pinterest-en vannak jelen és 67% rendelkezik saját honlappal is.
Hogyan biztosítod ügyfeleid számára az elvégzett munka minőségét?
Erre a kérdésre többek között az alábbi válaszok érkeztek:
„Lelkiismeretesen és becsületesen végzem a munkám, szakmailag folyamatosan képzem magam, új programokat/ismereteket sajátítok el, így biztosítva ügyfeleimnek a minőségi munkát.”
„Garanciavállalás”
„Mindig maximális fókusszal dolgozom.”
„Rendszeres képzések segítségével igyekszem, hogy minél több területen hatékony segítsége legyek a megbízómnak.”
A minőség biztosítása mellett fontos feladat tudásunkat folyamatosan fejleszteni. 2021-ben ezt a tudást, szakmai hírlevelek olvasásával, konferencián, online képzéssel tettétek. Az online munkavégzéshez szükséges tudást pedig FB csoportokban, oldalakról, Youtube csatornákon, tréningekről és külföldi platformokról szedik össze/ gyűjtik be. Ezen tudások megszerzésére pedig átlag heti 1-10 órát szánnak.
Milyen kommunikációs eszközöket használsz / használnak az ügyfeleid a feladatok nyomonkövetésére, kiosztására?
A legnépszerűbb csatornák továbbra is a FB messenger, e-mail, telefon, Viber, Skype, Trello.
Idén is megkérdeztük, hogy a COVID-19-nek voltak-e hatásai a vállalkozásodra?
- Új ügyfelek megjelenését a válaszadók többsége szerint NEM befolyásolta
- Munka mennyiségének növekedésre vagy csökkenésére jellemzően NEM volt hatással
- A szolgáltatási palettát NEM befolyásolta
Az alábbi két ábrán összefoglaltuk a legfontosabb kérdéseket és eredményeket:
FONTOS! Ha mélyebben érdekelnek a felmérés eredményei, vagy szeretnéd azokat szakdolgozatodban, prezentációdban, előadásodban felhasználni, kérlek keress meg ezzel kapcsolatban minket a szia@vamagyarorszag.hu e-mail címen.
A felmérés kiértékeléséért köszönet Domokos Annának, a cikkért Szűcsné Bálint Boglárkának!
Köszönet Mindenkinek, aki időt szánt a felmérés kitöltésére!
https://www.vallalkozasiasszisztens.hu