Így építs saját virtuális asszisztens márkát
A kegyetlen igazság az, hogy a szakmai tudásod csak a belépő ahhoz, hogy sikeres virtuális asszisztens legyél. Ahhoz, hogy tényleg sok megbízód legyen, hogy kitűnj és hosszú távon is sikereket érj el, érdemes olyan személyes márkát építened, amelyik vonzza az ügyfeleidet. De hogyan építs saját énmárkát? Olvasd el a cikket.
Mi az a saját márka / énmárka
Az énmárka valójában az, ahogyan mások téged észlelnek. Nem csupán a szakmai képességeidről szól, sőt, talán éppen ez a legkevésbé lényeges eleme. Az énmárka magába foglalja az egész személyiségedet, az értékeidet, a tapasztalataidat, és azt is, hogyan kommunikálod mindezeket.
Ez a lényeg. Ahogyan egy termék vagy szolgáltatás is értékeket képvisel, úgy te is.
Persze vannak buktatók. Mondják majd, hogy az énmárkához grafikus kell, mert az énmárkád elengedhetetlen része a „konstans vizuális kommunikáció”. Kell marketinges is, ő majd azt állítja, hogy a legfontosabb a „célközönség, buyer persona, az analízisek és a stratégia”. És már van olyan is, hogy „márkaépítő szakember” (mielőtt vele dolgozol, kérdezd meg, melyik ismert márkát építette fel a semmiből) aki szintén rendelkezik varázsporokkal. És még sokakat ki is hagytunk.
Nem. Nem azt mondjuk, hogy ők feleslegesek; inkább azt, hogy nem a legelsők. Valójában (elsősorban) nem a logód vagy a honlapod érdekli az embereket (ami valószínűleg hasonló szövegekkel van tele, mint a többi virtuális asszisztens oldala). És nem is az, hogy milyen szép a Canva sablonod vagy a fotód.
Máshogy kell márkát építeni.
Határozd meg miben vagy a legjobb (találj piaci rést)!
Nem érthetsz mindenhez. És ez nem hátrány, hanem ellenkezőleg: előny. A márkaépítésed első lépése az, hogy meghatározd, miben vagy a legjobb, és ezen túl még milyen szolgáltatásokat kínálsz.
Bármiben lehetsz Te a legjobb:
- a közösségi média menedzsmentben,
- a tartalomkészítésben,
- projektmenedzsmentben,
- számlázásban,
- ügyfélszolgálatban, vagy lehetsz a legjobb
- call centeres.
Ezt kommunikáld. Hiszen ha egy konkrét területre specializálódsz, könnyebben fogsz kitűnni a versenytársaid közül, és célzottan tudsz ügyfeleket megszólítani, mintha mindenhez (is) értesz.
Van egy red flag, tilos dolog: semmiképp ne írj olyan szolgáltatást, amihez nem értesz. Képzeld mekkora bajba kerülsz akkor, ha éppen azzal bíznak meg. Összedöntöd mindazt, amit addig elértél.
Felejtsd el a címkéket
Sokan címkézik magukat. Kérlek, ne tedd. Bármennyire is kreatív ötletnek tűnik (egyébként nem az) ne legyél VAngyalka, Vangéla, Álomvégrehajtó, Exceltündér, Canvavarázsló. Az ilyen nevekkel, címkékkel nem kapsz komoly megbízást. Gondolod, hogy egy multi a Szövegtündért vagy a Canvarázslót keresi?
Az ilyen címkék károsak. Inkább mást tégy.
Mi tesz téged különlegessé?
Gondold át, mi az, ami téged különlegessé tesz? Miért érdemes veled dolgozni? Adj egyedi értékajánlatot. Az egyeddi értékajánlatod az, amely világosan megfogalmazza, hogy miben vagy más, mint a többi virtuális asszisztens. Gondold át, hogy milyen értéket tudsz nyújtani az ügyfeleidnek, és hogyan tudod ezt a legjobban kommunikálni. És ha megvan, tedd meg. Önmagát építi majd a márkád.
A vizuális megjelenésed: a kötelező plusz
Nemrég volt egy érdekes kísérlet. Embereket megkértek arra, hogy ismert, nemzetközi márkák logóját rajzolják le, fejből. És itt most tényleg olyan nagy márkákra gondolunk, mint a McDonalds, a Siemens, a Samsung vagy a KFC. Meglepődnél mennyire nem sikerültek. Felismerhetetlenek voltak.
Természetesen szükséged lesz egy logóra. Egy honlapra is. Ahogy szükséged van majd egy Canva (jobb lenne a Photoshop) designra is. De ezek kötelező plusz-ok. Nem az határozza meg a márkádat // és nem is ad hozzá sokat, hogy 300 000-ért terveztettél egy arculatot.
A grafikusok most a szívükhöz kapnak. De feleslegesen. Egyetlen nagy márka logója sem különleges. A Luis Vuitton, a Samsung, a Philips, a Facebook, az AirBnb, a Spotify, Boss, Casio. Mind, mind egy betűtípus. Ugye? Ha ők megtehetik, hogy ezzel kezdenek akkor te is.
Az egyik legjobb módja annak, hogy építsd a márkádat, ha kapcsolatokat építesz. Vegyél részt szakmai csoportokban, webináriumokon, és lépj kapcsolatba más virtuális asszisztensekkel vagy potenciális ügyfelekkel. Egy erős hálózat nem csak új ügyfeleket hozhat, hanem ismertséget, „kikerülhetetlenséget” és segít abban is, hogy folyamatosan tanulj és fejlődj.
Mutasd meg a személyiséged
Óvakodj a LinkedIn okosságoktól. Ott mindenki minden nap szenzációs felismerésen van túl, csodás tettet hajtott végre, elképesztő gondolatokra jutott, lelkes/hálás valamiért vagy egy káprázatos eredményre jutott.
A LinkedIn (és az ott kialakult környezet) olyan mintha mézbe kockacukrot raknál és arra egy pillecukrot. Sziruposan édes, öntömjénező. Ha beállsz a sorba píszí vagy, de pillanat-asszisztens.
A márkaépítés nem csak a szakmai tudásról szól, hanem rólad is. Mutasd meg a személyiségedet, hiszen ez az, ami igazán emberivé és megjegyezhetővé tesz téged. Legyél őszinte, barátságos, és ne félj megosztani néhány személyes történetet vagy tapasztalatot. Az emberek szívesebben dolgoznak olyan valakivel, akit nem csak szakmailag, de emberileg is szimpatikusnak találnak.
És a kvintesszencia: ha ezeket megtetted megérkezik az első ügyfél. A második, a harmadiknak már ajánlanak a negyediknek a harmadik. És míg a Canvakirálylány még mindig az „Írtam, vagy a Pm sent” kategóriában ragadt, neked lassan döntést kell hoznod. Hogy szükséged van-e egy virtuális asszisztensre.