Barion Pixel

Karantén, veszélyhelyzet, covid, maszk, a mindennapi életünk részei. De az élet megy tovább…., így ha kicsit kiszakadnál a mókuskerékből és egy derűsebb 2021-re koncentrálnál, akkor megosztok Veled 6 tippet a sikeres évtervezéshez 2021-re.

2020 egy rendkívüli év (volt), amiből már csak kicsivel több, mint egy hónap van hátra. Mindanyiunk számára okozott nehézséget, rengeteg újratervezést. Embert, vállalkozást, eddig bevált stratégiákat próbáló év volt minden tekintetben a 2020-as év. Sokan választották azt a stratégiát, hogy már inkább nem is terveznek semmit, hisz a jelen környezetben minden napról napra, sőt, pillanatról, pillanatra változik. Ami sajnos így igaz.

Magam részéről azonban azt vallom, hogy a túléléshez szükségünk van tervekre, célokra, mert csak így tudunk fókuszban maradni. Virtuális asszisztens vállalkozóként a Te vállalkozásod, a Te céljaid határozzák meg a működésedet. A terveket felülírhatják, módosíthatják a körülmények, de ha látod a célt, akkor könnyebb döntést hoznod az adott szituációban.

A VAMkv-k során fölmerült témaként a tervezés, a 2021-es célok meghatározása. A jövő év megtervezését már most elkezdheted, nem kell vele januárig várnod. A mai bejegyzésben hoztam néhány szempontot, amit érdemes az év utolsó hónapjában végiggondolnod, hogy 2021. januárban már felvértezve, új lendülettel, kristálytiszta célokkal vágj bele a megvalósításba.

Ha az alábbi hat kérdést végiggondolod, a válaszaidat kijegyzeteled magadnak akár a VAMnoteszbe, a VAM tollal, vagy a nevedre szóló 2021-es határidőnaplóba, akkor már most többet tettél a virtuális asszisztens vállalkozásod sikeréért, mint a céltalanul az online térben bolyongó versenytársaid.

Arek Socha képe a Pixabay -en.

 
Íme a 6 tipp, virtuális asszisztens vállalkozásod céljainak könnyebb megvalósításhoz.
 
1. Miért? 
 
Határozd meg a céljaidat, hogy mit szeretnél véghezvinni a virtuális asszisztens vállalkozásodban 2021-ben! Ha még az út elején vagy, akkor miért gondolod azt, hogy ez a Te utad? Mi a küldetésed ezzel a szolgáltatásoddal? Az üzleti tervek nem véletlenül fontos része a vállalkozás küldetésének megfogalmazása, hisz a megfogalmazott küldetésed lesz az, ami átlendít a nehézségeken, ami miatt ki fogsz tartani a megvalósítás mellett. 
Ha már egy ideje virtuális asszisztens vagy, akkor is érdemes a miért-en újra elgondolkodnod. Tartod még magad ahhoz, amit az elején, az induláskor megfogalmaztál? Esetleg elment a vállalkozásod egy másik irányba, de úgy gondolod, hogy ideje visszatérni?
Miért fogsz dolgozni 2021-ben?
 
2. Kinek?
 
Határozd meg azt a kört, akiknek szolgáltatni szeretnél! A mindenkinek is egy jó irány, de nem fogod tudni teljesíteni. 🙂 Amint elkezded megvalósítani, rá fogsz jönni, hogy másképp kell kommunikálnod egy építőipari vállalkozóval, mint egy szépségipari szolgáltatóval és megint másként egy olyan szakemberrel, aki már régóta otthonosan mozog az online térben. A megoldandó problémáik is teljesen mások lesznek. 
Szóval, kinek szeretnél virtuális asszisztensként szolgáltatni?
Gyakorló virtuális asszisztensként is állj meg egy pillanatra és gondold végig az ügyfélkörödet, kik azok, akikkel szívesen dolgozol, akik munkáját szívesen támogatod. A személyiségüket kedveled, vagy az iparágat, amit képviselnek? Ezek mentén érdemes a kommunikációdat fókuszáltabban irányítani, hogy valóban olyan ügyfeleid legyenek, akiknél érvényesíteni tudod a Te vállalkozásod, a Te szabályaid alapelvet.
Kinek fosz szolgáltatni 2021-ben?
 
3. Mit?
 
A virtuális assisztensek szolgáltatási palettája igen széleskörű. De biztos vagy benne, hogy minden feladatot ugyanolyan hatékonysággal, precizitással el tudsz látni? Mindannyian emberek vagyunk. Van, amiben Te vagy a jobb, van, amiben más. Nincs olyan kitétel, hogy egy virtuális asszisztensnek mindenhez IS értenie kell, de folyamatos tanulással törekednie kell a tudásának, ismereteinek bővítésére (#lifelonglearrning). Keresd meg azokat a szolgáltatásokat,  amiket Te szívesen, hatékonyan nyújtasz, csinálsz és mérd föl hozzá a piaci igényeket. Nézd meg, hogy azoknak a vállalkozók, akiket a 2-es pontban meghatároztál, milyen megoldandó problémáik vannak. Mikre tud a Te virtuális asszisztens vállalkozásod megoldást nyújtani? Ha csak annyit mondasz, hogy az adminisztrációra, az édeskevés. Részletezd, mik azok a területek pontosan, amikben Te verhetetlen vagy. E-mailek rendszerezése, számlázás, posztokhoz információ gyűjtés, árajánlatok készítése, képek keresése, szerkesztése, naptár vezetése, stb. Ezer meg egy terület, lehetőség és ezen megoldandó problémák száma csak növekszik. Ismerd meg a célpiacodat, legyél jelen köztük és vedd észre, hogy mivel küzdenek. Ezekre a problémákra kínálj megoldást.
Legyél jelen a célpiacodon és figyeld a felmerülő problémáikat

Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

4. Hol?
 
Határozd meg, hogy milyen platformokon fogsz megjelenni! Ma már számtalan online felület áll rendelkezésedre, ahol jelen lehetsz a vállalkozásoddal. Gyakran kérdezik tőlem is, hogy virtuális asszisztenseknek melyik felületet érdemes használni? Esetleg az összes létező social medi csatornát használnia kell egy jó virtuális asszisztensnek? Több éves tapasztalatom alapján én azt gondolom, hogy kipróbálni, tapasztalatot szerezni érdemes lehet minden felületen. Rendszeresen viszont azt az 1-2 csatornát érdemes használnod, ami 
  1. számodra kényelmes, komfortos és
  2. ahol a célcsoportodat hatékonyan eléred. (Azokat az embereket, akiket a 2-es pontban, a Kinek részben meghatároztál.)
Természetesen idővel érdemes dolgoznod a komfortzónád tágításán, bővítésén, (vagy egy virtuális asszisztens társadnak kiszervezni ezeket a munkákat) de a rutinszerzéshez olyan felületet válassz, ahol otthonosan mozogsz, vagy nem nyűg, megterhelő számodra az ottani kommunikáció stílusa.  
Azokon a csatornákon, fórumokon legyél jelen, ahol önmagad tudsz lenni, mert csak így leszel hiteles.
5. Hogyan?
 
Határozd meg, hogy hogyan fogod teljesíteni a küldetésedben megfogalmazott célt. Tűzzél ki mérhető mérföldköveket, amikor a meghatározott célszámokat eléred. A célkitűzéshez számtalan módszert alkalmazhatsz. Az én kedvencem erre SMART módszer. 

S(specific) – konkrét:  Amennyire lehet, annyira tűpontosan határozd meg a célt. Az, hogy több ügyfelet szeretnék, az nem elég konkrét. De az, hogy 2021-be minden második hónap végére lesz +1 új ügyfelem határozatlan idejű szerződéssel, az már elég konkrét.

M (measurable) – mérhető: Csak azt a célt tudjuk ellenőrizni, hogy elértük-e, amit megatároztunk konkrét számokkal vagyis mérhetővé tettünk. Ha az árbevételünk növekedését határozzuk meg az is egy mérhető cél. Érdemes ez esetben konkretizálni, hogy mihez képest mérjük a növekedést. A megelőző hónaphoz? A megelőző évhez? Esetleg a megelőző év adott hónapjához/időszakához?
A (achievable) – elérhető: Érdemes a realitások talaján mozognod és olyan célokat kitűznöd, amiket el is tudsz érni. Így lesz sikerélményed, amely doppingol a következő cél eléréséhez. Mérd föl a tudásodat, képességdet, kapacitásodat, erőforrásaidat és a piacot.
R (relevant) – releváns: Tartsd szem előtt a küldetésedben megfogalmazottakat és annak megfelelően határozd meg a hogyant. Lehet, hogy most úgy gonolod a social media posztok megírásában van nagy potenciál virtuális asszisztensként, de ha azt Te egyáltalán nem élvezed és nem visz közelebb az anyagiakon kívül a céljaid megvalósításához, akkor nem lesz eredményes ez a megvalósítási mód.
T (time-boxed) – iőbeli korlátok: Emberek vagyunk, nem gépek. Igen, ismerem én is azt a mondást, hogy “egy nap 24 órából áll, meg az éjszakából”… 😉 De Neked is vannak szükségeleteid, időt kell hagynod a feltöltődésre, a pihenésre amellett, hogy virtuális asszisztensként az ügyfeleid igényeit maximálisan kielégíted. Határozd meg a saját időkereteidet, kommunikáld az ügyfeleid felé és tartsd magad hozzájuk következetesen.
Hosszú távon természetesen ezektől a pontoktól érdemes lehet elrugaszkodni és elérhetetlennek tűnő célokat is kitűzni, melyeknek ha a közelébe érünk, akkor a megvalósítatóság érdekében SMART-osítunk 😉
 
6. Mikor?
 
Ha már ilyen szépen végig mentünk az összes kérdés megválaszolásán, akkor tapasztalataim szerint már nem is kérdés a mikor. Azonnal beindulnak a fogaskerekek és elkezdünk dolgozni a megvalósításon.
Szóval? Mikor, ha nem most!?
Vágj bele, kezdj el tervezni, tudatosan készülni a virtuális asszisztens vállalkozásodra. Használd a kalkulátorunkat, hogy a költségek tervezésével pontos képet kapj az elérendő bevételeid tervezéséhez.
A covid időszak alatt számos vállalkozó is megtapasztalta, hogyan lehet hatékonyan dolgozni az internet segítségével, hogy nem szükséges minden munkafolyamatban a személyes jelenlét. Ez hatalmas könnyebbség lehet számodra is virtuális asszisztens vállalkozóként, hisz nagyobb lett irányunkban a bizalom. Természetesen ezt a bizalmat nem szabad most eljátszanunk! Számítunk Rád, hogy etikus virtuális asszisztensként Te is ezeket az értékeket képviseld!
Ha szükséged van egy támogató, inspiráló közösségre, csatlakozz az első hazai VA közösséghez, ami már 2017. óta támogat, segít, irányt mutat a kezdő és a már gyakorlott virtuális asszisztensek számára, akik hiszünk az összefogás erejében.
 
#hajráVAM