“Miért Ne automatizáljuk a folyamatainkat?” címmel Bátonyi Bálinttal kötött partneri együttműködésünk keretében május21-én egy kis játékra invitálta a legnagyobb hazai VA piactér tagjait. A játék célja egy olyan lista megalkotása volt, amit a későbbiekben automatizálási checklist-ként lehet alkalmazni.
Bálint sorai következnek:
“Szabályok:
— a válaszodnak kitaláltnak kell lennie, vagyis legyetek kreatívak, de egyben pontosak is
— a válaszokból organikusan fel fogok építeni egy szavazást, ahol minden egyes érintett témakör kap egy önálló szavazati listaelemet (ami automatikusan +1 szavazatot is jelent)
— ha egy adott témakörre frappánsabb megfogalmazás érkezik, akkor az lesz feltüntetve szavazási listaelemként
A tagok által felmerült lehetséges problémák, aggályok az automatizálás kapcsán (szavazatok):
- ‘rosszul automatizált folyamatok komoly veszteségeket okozhatnak’
- ‘hibásan megtervezett automatizálás’
- ‘hibásan kivitelezett automatizálás’
- ‘a tervezés és a kivitelezés is hibamentes, de a humán logika gépire történő fordításakor nem megfelelő’
- ‘a korábbán megszokott feladat-allokáció sérül és egyeseknek indokolatlanul kevés, míg másoknak sokkal több munkája lesz’
- ‘ne automatizáljunk, hiszen akkor a szemléletmódunkat is ahhoz kéne igazítani’
- ‘nem érdemes az automatizálás bevezetésével pénzt spórolni’
- ‘mert az emberi tényező soha nem lesz kivonható a rendszerekből’
- ‘mert akár több évbe is kerülhet amíg visszahozza az árát és addig olyan új technológiák jelenhetnek meg, ami robusztusabb megoldásokat hoz magával és még az erőforrásokat is hatékonyabban kezeli’
- ‘bonyolult és változékony minden folyamat, nem is lehet automatizálni azokat’
- ‘az ember személyesebbé tud tenni egy szolgáltatást, egy gép nem’
- ‘a gépek soha nem lesznek képesek out-of-the-box gondolkodásra’
A szavazatok alapján összeállított Bálint egy 9 (check-listet) pontos listát:
- Tervezésnél minden igényt lefedtünk? (mini interjúk)
- Az igények összevonása esetleg új igények hozzáadása vagy elvétele (komplexitás, alacsony megtérülés miatt) megtörtént?
- A munkaerő-allokációt újragondoltuk?
- A természetes ellenállást fogjuk tudni személyre szabottan kezelni? (“elutasítás” átfordítása “elfogadás”-ba, “támogatás”-ra nem kell törekedni)
- A megspórolt költségeket és felszabaduló kapacitásokat megbecsültük?
- Kellően moduláris megoldást választunk egy abszolút helyett?
- A jövőbeni technológiai fejlődéshez igazodó esetleges továbblépési pontok kijelölése és azok havi monitorozása?
- Az igényeket helyesen algoritmizáltuk?
- A kivitelezés hibamentes lett? (tesztelés)
Gondolatok a lista összeállítása kapcsán:
Talán a legfontosabb, hogy sohasem a “nagy piros gomb” lefejlesztése lesz a cél, amit majd reggel nyolckor megnyomunk az irodában és utána elmehetünk kocsmázni, majd délután 4-kor keresztbeálló szemekkel nézzük, hogy milyen ügyesek voltunk aznap és mennyi mindent megcsinált a robot helyettünk

Ezzel a kiegészítéssel a számomra legérdekesebb pontot, a négyeskét vesézném ki egy picit, vagyis:
A természetes ellenállást fogjuk személyreszabottan kezelni? (“elutasítás” átfordítása “elfogadás”-ba, “támogatás”-ra nem kell törekedni)
Ha nagyon messziről indítanék, akkor a luddita mozgalomtól lehetne, de legyen elég csak annyi, hogy hihetetlen mértékű céges és alkalmazotti (pszichés) ellenállás is egyaránt tapasztalható az automatizálással szemben.
Az okokból többel is találkoztam már személyesen, beszélgetések formájában, tehát most nem valami chatgpt felsorolás következik, nagyjából fontossági sorrendben:
(A) ha elkezdünk automatizálni, akkor nem lesz majd rám szükség
Ezt nagyon átérzem és már voltam is szenvedő alanya korábban. Egyébként a sors fintora, hogy később felkértek ismét dolgozzam nekik, tehát mégiscsak volt rám szükség, csak közben eltelt 2 év.
Ha korábban is számítottak a munkahelyi ötleteid és kooperatív légkör volt a munkahelyeden, akkor egész jó eséllyel indulsz a “szükségességi versenyben”. Ha meg nem, akkor lehet talán nem is olyan nagy kár azért a munkahelyért, majd keresel egy másik hasonlót máshol, vagy elkezdesz foglalkozni az automatizálással és olyan helyet keresel. A döntés a Tiéd lesz. Ha az utóbbit választod, akkor pedig olyan szakmai horizontokat fogsz megnyitni saját magad előtt, amire talán nem is számítottál. Ilyen emberekből pedig úgy néz ki, egyre több kell majd. Vagyis lesz Rád szükség, de mindenki maga fogja bepozicionálni, hogy hol.
(B) Így ki fog derülni, hogy esetleg korábban nem jól működtek folyamatok, amikért lehet, hogy felelőssé tesznek.
És akkor mi lesz? Végre elindulhattok a hatékonyság felé vezető úton. Gondoljatok csak bele, van két munkatárs egyenlő tudás- és tapasztalatszinttel: Anita és Orsi. Mindketten két nagyjából hasonló komplexitású projektet visznek, de Orsi elhasal és más fejezi be helyette. Mi fog történni? Orsi dupla erővel fejleszti önmagát, levonja a tanulságokat, hogy legközelebb ez ne forduljon elő, míg Anita ül a babérjain és emiatt a következő 3 projektben Orsi lesz a gyorsabb és még a megoldásai is működőképesebbek lesznek. Ergo Orsinak hálásnak kéne lennie a hibáért, ami miatt extrán tudott fejlődni, de ehhez el kell először ismernie, hogy valami nem jó. Attól még nem dől össze a világ, sőt az építkezés csak onnan kezdődhet. Olvastam már olyan vezetői hozzáállásról is, hogy azokat díjazza, akik először követnek el komoly hibát egy fejlesztés során, mert az azok elleni védelem robosztussá teszi majd a megoldást. Van benne ráció.

(C) A főnökség bár szlogenek szintjén vevő a témára, de valójában t**nak rá.
Talán a legnehezebb dió, de semmiképp se kezdd el őket meggyőzni, mert csak felőrlöd az energiáidat. Nem tudhatod melyik döntéshozó a szűk keresztmetszet valójában és az is lehet, hogy inkább a külső segítségre apellálnak. Viszont a saját dolgaidat bármikor és bármekkora mértékben elkezdheted automatizálni, addig amíg azt nem tiltott eszközökkel teszed és mindent megteszel annak érdekében, hogy a végeredmény (a korábbinál profibb módon) legyen ellenőrizve is. Előbb-utóbb rá fognak kérdezni, hogy miért olyan jók a számaid és akkor finoman utalhatsz rá, nem fogják leharapni a fejed. De ennél egy sokkal fontosabb azonnali hozadéka lesz számodra… ld a következő pontot.
(D) Mi lesz a felszabaduló időmmel, malmoznom kell az irodában?
Pont ez a lényeg, a felszabaduló idő csakis a Tiéd és ha szeretnéd, akár munkabéremelésnek is értelmezheted. Vagyis ha napi 1 órát nyersz, akkor az 1/8=12,5%-os emelésnek felel meg, ami utána mindig ennyi lesz, akkor is ha már több az alapfizetésed. Ezt onnan is meg lehet közelíteni, hogy a munkavállaló és a munkaadó fogadást kötnek egymással, hogy a munka elvégezhető napi 8 óránál kevesebb idő alatt vagy sem. Ha automatizálsz, akkor ezt a fogadást meg fogod mindig nyerni.”
S hogy hogy jön ez az egész téma a virtuális asszisztensekhez? Úgy, hogy az ő szerződtetésükkel tulajdonképpen megspórolod például a 4-es lépést, vagyis az ellenállásból az elfogadásba való “átállítást”. Hisz egy virtuális asszisztens számára mindig a hatékonyság növelés, az egyszerűsítés a cél. Az összes többi lépésnél pedig, ha profi segítségre van szükséged, akkor fordulj bátran Bálinthoz.
Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.