Barion Pixel

A minap egy virtuális asszisztenssel kezdtem el beszélgetni. Egy óra múlva már folyamatépítő interim menedzserként távozott.

Mi történt hatvan perc alatt? 

Átbeszéltük, mit is csinál valójában. Mit ad az ügyfeleinek, és hogyan. Kicsit sem volt a hagyományos értelemben vett titkárnő/asszisztens.
Ahogyan azt már korábbi cikkemben is írtam, minden VA szakértő. Minimum az adminisztráció szakértője.

Vegyük hozzá ehhez, hogy a legtöbb VA diplomás (akár több diplomás), tehát eleve van valamilyen rendszerezett, tudományos alapokon nyugvó rálátása valamilyen szakterületre. Ehhez adjuk hozzá azt is, hogy ezen a területen (vagy akár több másikon is) tapasztalatot is szereztek. Sokan akár vezetőként is. (A nyelvtudást most hagyjuk ki a képletből, kifejezetten a szaktudást vesézzük.)

A virtuális asszisztens képlete 

Nézzük ezt meg pontonkén!

   adminisztrációs szaktudás (és ez csak az alap!)
+ diploma (felsőfokú képzés egy szakterületen)
+ szakmai tapasztalat
+ vezetői tapasztalat (ez hab a tortán kategória, de ha van, az is sokat nyom a latban)

= virtuális asszisztens

Ezt a képletet a 2017 óta a hazai piacon végzett VA felmérések is alátámasztják.

kérdezd meg a szakértőt

Miért nem működik ez Magyarországon?

Az asszisztens megnevezést külföldről vettük át. Nálunk azonban nem ugyanazt jelenti, mint a világ boldogabbik felén.

Bárhol máshol egy asszisztens azt jelenti, hogy

  • ő a vezető jobb keze
  • maga is ért a vezetéshez (nem a people managementre gondolok, hanem kifejezetten az ügyvezetői feladatokra) – tehát a vezető meg tudja vele beszélni a döntés előtt a dilemmáit, képes tanácsot adni neki
  • végrehajtó – megvalósítja azt, amit a vezető eldöntött, és végig is viszi a szervezeten (persze a CEO-val és a COO-val szoros együttműködésben, hiszen őket nem helyettesíti). Az adminisztráció szó bárhol máshol valójában végrehajtót jelent.
  • kívül-belül ismeri a cég működését a legapróbb részletekig – ha mégsem, tudja, kit kérdezzen és hogyan. Így a vezető megkapja a kért információt.
  • képes információ előállítására a döntéselőkészítéshez – ezért is fontos a vezető számára is, hogy az asszisztenst is bevonja a döntésbe. Az előkészítés során minden adatot az asszisztens ismert meg részleteiben. Ő készített ezekből olyan információt, aminek alapján a vezető már képes dönteni. Ezért őt érdemes megkérdezni, mi miért van a riportokban, dashboardokban éppen úgy, ahogyan; mi a logika; mi mit tükröz; milyen következtetésre jutott mindebből.

Mit jelent Magyarországon egy asszisztens (a piac nagyobbik részének a fejében)?

  • papírokat rendezget
  • levelez
  • telefonálgat, mert szervezési feladatai vannak
  • kávét főz
  • kedvesen mosolyog.

Lényegében a szocializmusban kialakult titkárnő-kép él még mindig tovább.

Innen szép a győzelem.

Át lehet-e ugrani a szakadékot? 

Ez egy akkora szakadék, hogy elférne benne a Himalája. Kétszer.
Átugrani egy lépésből éppen ezért nem valószínű, hogy lehet.

Ehhez sok kicsi lépés kell. És egy biztonságos kerülő út. (Nincs értelme lemenni a szakadék aljára, csak azért, hogy utána fel tudj jönni belőle. Hát kerüld meg! Nem lesz eredménye egyik-napról a másikra. És bár a zuhanás gyorsabb, annak egyéb hátrányai miatt mégis inkább kerülj!)

miért szakértő egy VA?

Egy egész szakma újrapozicionálása

Ez viszont azt kívánja meg, hogy az egész szakmát – a VAME nézetei szerint gyűjtőfogalmat – újrapozicionáljátok.

Na, ehhez kell az összefogás. Ezért vagytok jó helyen a VAME égisze alatt. Elnökötöknek, Kiss-Márton Adriennek az az egyik kitűzött célja a VAME-val, hogy a VA-k “jó helyen” legyenek a piac fejében. – Ennek az újrapozíciónálásnak égisze alatt fogalmazta meg már 2017-ben a VA definícióját, hozta létre a hazai VA csoportokat, adta át, s adja át mai napig tudását mentorként. 

Ehhez egyfelől kelletek ti is. Hogy ne azt mondjátok magatokról, hogy nyűgös feladatokat vesztek át, és időt szabadítotok fel az ügyfélnek. (Persze, azt is, de nem biztos, hogy ez a legnagyobb hozzáadott értéketek. Sőt.) Vagyis először a ti fejetekben kell ezt elrendezni. Nem mindegy, hogyan gondoltok magatokra.

Aztán kell hozzá a piac is. Ez a nehezebb dió. Ehhez kell egy egész szakma részéről egy egységes kommunikáció. Nem csak a szakmai szervezet (VAME) részéről, hanem minden egyes VA részéről is. Külön-külön. Egyenként.

Valószínű, hogy nem minden VA fogja így gondolni. Esélyes, hogy ez a fajta elmozdulás a szakmabelieket kétfelé fogja osztani. Lesznek olyanok, akik továbbra is a piac fejében élő asszisztensi képet viszik tovább. Meg olyanok, akik igenis szakértőként akarják láttatni magukat (mert azok is).

Ez nem baj!

Már most is látszik, hogy a piacnak mindkettőre van igénye.

Azonban teljesen más a kettő hozzáadott értéke. Így azt a piaccal is el kell fogadtatni, hogy a kettő teljesen más áron érhető el.

Ez a cikk egy kavics a nyugodt vízbe dobva. Remélem, verni fogja még egy ideig a hullámokat.

Himer Csilla – Karson Consulting

Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.

További cikkek

5 poszttípus, amit soha ne posztolj a VA oldaladra

5 poszttípus, amit soha ne posztolj a VA oldaladra

A Facebook, az Instagram, a Threads hatékony platformok lehetnek egy virtuális asszisztens számára ahhoz, hogy kapcsolatot tartson az ügyfelekkel, növelje a láthatóságát, és bemutassa szakmai kompetenciáját. Azonban nem minden tartalom alkalmas erre a célra. Íme 5...