A virtuális asszisztensek által nyújtott szolgáltatások tárháza széles palettán mozog. Erre utal a virtuális asszisztensekről alkotott definíció is, mely szerint
„ A virtuális asszisztens, egy gyűjtő fogalom, amit azokra a magasan képzett szakemberekre használunk, akik virtuálisan, a távolból segítenek egy-egy vállalkozásnak (vagy akár egyszerre többnek is), támogatják annak működését.”
forrás: https://virtualisasszisztens.blog.hu/2017/06/27/virtualis_asszisztens_definicio
A hazai virtuális asszisztenseket bemutató sorozatunk is erre hivatott, hogy bemutassa számotokra mennyi lehetőség rejtőzik a virtuális asszisztensek vállalkozást támogató szolgáltatásaiban. Érdemes virtuális asszisztens szolgáltatóban gondolkodni akkor is, ha vállalkozásodnak, cégednek controllerre van szüksége. Egy támogató üzleti partnerre, aki pénzügyi, controller háttértapasztalattal rendelkezik. Tudásával, szakértelmével, tapasztalatával több vállalkozást kíván támogatni egyszerre.
A kimutatások, különféle pénzügyi elemzések kevés ember számára okoznak flow élményt. Van aki számára viszont ez jelent mindent. Ő Korcsog Martina, akivel a mai interjúnk készült. Gapidea VA szolgáltatásával támogatja a kkv szerktort controlling, pénzügy, kimagasló excel tudásával.
1. Hogyan jött az elhatározás, hogy VA leszel?
A 2018-as év sok változást hozott az életembe, többek között változtak a körülményeim is. Pontosan tudtam, hogy mit és hogyan szeretnék, ehhez kerestem egy keretet. Ezt adja meg nekem a virtuális asszisztens lét. Amikor először találkoztam ezzel a kifejezéssel, annyira érdekesnek tűnt, egyből láttam benne a fantáziát és hamar kiderült számomra, hogy ez az a működési forma, mely a legjobban tudja támogatni az elképzeléseimet. Hiszen kellően rugalmas, ugyanakkor sokrétű feladatköröket láthatok el VA-ként, tehát nem kell elköteleződnöm egy szűken definiált pozícióba.
2. Milyen szolgáltatásokat nyújtasz virtuális asszisztencia keretében?
Elsősorban controller vagyok, így controlling-szolgáltatás keretében segítem a vállalkozásokat a gazdasági folyamataik jobb megértésében. „K” helyett én szigorúan „c”-vel írom mind a pozíciót, mind a szolgáltatást. Hiszen ez nem egy ellenőrzési funkció, mindinkább egy valós támogatás a döntéshozóknak, hogy jobb megértésük és rálátásuk legyen a saját pénzügyeikre, lássák, mely tevékenységük profitábilis, hol vannak fejlesztendő területek.
Természetesen a controllernek nagy szüksége van az elemzőképesség mellett a technikai tudásra is. Ezért választottam a táblázat-, prezentáció -és grafikonkészítést mint másik számomra kiemelten fontos területet. Jelenleg egy webshop teljes exceles hátterének optimalizálásán dolgozom sok függvénnyel és rengeteg kihívással. A nagyobb feladatok mellett szívesen vállalok kisebb projekteket is, például egy adott fájl egyszerűsítését, „függvényesítését” vagy az adatok vizuális megjelenítését.
3. Milyen tapasztalatokkal rendelkeztél, amik alapján úgy döntöttél, hogy online vállalkozástámogatást fogsz nyújtani?
Évekig dolgoztam alkalmazottként különböző controlleri és pénzügyi elemzői pozíciókban, mindezt megtapasztaltam multinacionális környezetben és több kkv-nál is. Valamint lassan öt éve tanulmányozom a távmunkát a gyakorlatban 🙂 , melynél jobb munkamódszert jelenleg nem tudnék magamnak elképzelni.
Ugyanakkor ezek mellett a saját személyiségemet is mérlegelve, egyértelmű volt, hogy az online vállalkozástámogatás számomra a jövő.
4. Egy elég speciális területet választottál. Tudatos volt a döntés, vagy inkább a szolgáltatásod iránti kereslet alakította?
Is-is. Igyekszem tudatos lenni a szakmai életemben is. Voltak például vezérelvek, melyek segítették ezt a döntést.
Steve Jobs például azt mondta: „Az életed nagy részét a munka teszi ki, és az egyetlen módja annak, hogy igazán elégedett légy, ha igazán nagyszerű munkád van. Erre az egyetlen lehetőség az, ha szereted, amit csinálsz.”
Szerencsés embernek érzem magam, mert nemcsak, hogy szeretem, amit csinálok, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy van is rá kereslet.
5. A controllerekről általában az a kép, hogy ők 1-1 vállalkozás alkalmazásában állnak. Ezt a területet kiszervezni mennyire egyszerű? Mivel tudod ezt Te egyszerűsíteni?
Ahogy lassan minden területet, a controller szakmát is eléri a munkaerőhiány, emellett vitathatatlan a controlling hasznossága és szükségessége. Így a vállalkozások megpróbálják rugalmasan kezelni ennek a feladatnak a delegálását például atipikus foglalkoztatási formákkal és kiszervezésekkel. Én főképpen a nem tejes munkaidős controlleri feladatokban tudok segíteni, illetve új controlling-rendszer kiépítésében.
Véleményem szerint nem annyira nehéz az outsourcing, hiszen a legtöbb vállalatnál már minden adat elérhető online például a felhőben vagy VPN-en keresztül bármilyen közös meghajtón. Így az információk biztosítása adott, a kommunikációra pedig kiváló a Skype, csakúgy, mint a kooperációra (gondolok itt a képernyőmegosztásra vagy a videókonferenciákra). Ez talán jobb is a partnervállalatnak, mert egy controller VA nem használja a vállalati infrastruktúrát, a saját gépével, távban végzi a feladatát. Más szavakkal nem kell munkaállomást biztosítani, minimális a bejárási költség és ne felejtsük el, hogy VA-ként vállalkozó vagyok, így a vevő-orintált szemléletet képviselem.
6. Mi(k) a legfontosabb(ak) számodra szolgáltatásod teljesítése érdekében egy ügyfélkapcsolatban?
Legfontosabbak a megbízhatóság, a bizalom és a jó ügyfélkapcsolat.
A controlling során érzékeny és bizalmas adatokkal dolgozom, így az üzleti titkok megőrzése nem is lehet kérdés, de ha nem kapok elegendő és megfelelő minőségű információt, akkor romlik a szolgáltatásom minősége. Ezért mindenképpen szükséges a bizalom és egymás támogatása megfelelő információkkal.
A megbízhatóságot pedig azért emeltem ki, mert szintén hátrányt okoz, ha nem az előre megbeszélt időben állnak rendelkezésre az adatok. Természetesen ugyanekkora probléma lenne, ha a controllerként nem a megbeszélt struktúrában és időpontban biztosítanám a szükséges információkat.
Harmadikként a jó ügyfélkapcsolatot említettem. Enélkül nehezen alakul ki a bizalom. Illetve a munka számomra egy pozitív jelentéstartalmú szó, szeretek olyan emberekkel dolgozni, akik szimpatikusak és kölcsönös megelégedést okoz a közös együttműködés.
7. Alapvetően milyen vállalkozásokat támogatsz? Ha jól sejtem, effajta szolgáltatást inkább nagyobb cégek kérnek. Vagy esetleg már mikro szinten érdemes lehet virtuális controllerrel együttműködni?
Az exceles és egyéb vizuális feladatokkal sokféle vállalkozás megkeres, a mikrotól egészen a kkv-kig. Mivel ebbe a szolgáltatáskörbe sok minden belefér, így elég változatos a feladat milyensége és nagysága.
A controllingnak pedig különböző szintjeit kínálom szolgáltatásként. Így biztosítva a lehetőséget, hogy a kis -és középvállalkozások a saját igényeikre szabott megoldást találjanak. Nem hiszem, hogy csak a nagyobb vállalkozásoknak hasznos, van olyan ügyfelem, mely a vállalkozása indításával szinte egy időben építtette ki a controllingot.
Ez támogatja például az árképzési és a stratégiai döntéseit. Visszatérve a kérdésedre, inkább kisebb kkv-k képezik a célcsoportomat a controllinggal.
8. Ha egy mondatban összefoglalhatnád, hogy miért éri meg VA-t szerződtetni, mi lenne az?
Mert ez a jövő!
Vannak speciális szaktudást igénylő tevékenységek, melyeket sokkal gyorsabb és egyszerűbb kiszervezéssel megoldani, mint a szükséges ismeretek megszerzésével időhátrányba vagy a nem teljeskörű ismeretek hiányában versenyhátrányba kerülni. Hiszek benne, hogy a feladatok delegálása lesz hamarosan az egyik legfontosabb tényező. Ezen fog múlni a versenyképesség, a szolgáltatások színvonala és a profitabilitás is. Ha vállalkozóként képes vagyok mindazokat a feladatokat kiszervezni, melyek nem a szakterületeim, nem feltétlenül okoznak örömet és helyette fókuszálhatok a vállalkozásom választott tevékenységére, sokkal könnyebb teljesíteni a piacon.
Az alkalmazotti munkaviszonyok egyre jobban átalakulnak, a klasszikus foglalkoztatási formák, a rugalmatlan munkaidőkeret már régen nem támogatják sem a munkavállalók, sem a munkáltatók szükségleteit. Ehelyett inkább a személyes szabadságon és az önmegvalósításon van a hangsúly. Ezt biztosítja a VA mint pozíció, az ügyfél ezért cserébe vevő-orientációt, minőségi és szakmai színvonalat képviselő szolgáltatást kap.
A másik fontos aspektus a vállalkozói szemlélet mellett a távmunka, melyben feltétlen hiszek. Home office-ban dolgozni felelősséget és szabadságot ad a VA-nak, ugyanakkor mélyebb elmélyedést jelent az adott feladatban. Ha a világ bármely pontjáról választhat a Megrendelő megbízott VA-t, akkor nincsen a saját földrajzi keretei közé szorítva. Többé nem kell azt a partnert választania, aki hajlandó egy adott városba költözni és fizikálisan ott lenni a cég telephelyén, a szűrőfeltételek inkább a szakmaiságra és a kiválóságra koncentrálnak a körülmények helyett.
Köszönöm szépen az interjút!
További sok sikert kívánok Neked!
Adrienn
VA mentor