Nem a dobozos képzés a megoldás: rajtad múlik milyen VA leszel
Szabad munkarend, kevesebb munka, de több pénz, izgalmas ügyfelek, szuper kapcsolatok és projektek mellett a „vállalkozó vagyok” életérzés bőven vonzó ígéretek ahhoz, hogy rábökj az egyik dobozos VA képzésre és belevágj. A kérdés az, hogy vajon tényleg elég-e a sikerhez egy gyors megoldást és tuti receptet kínáló dobozos megoldás ahhoz, hogy csillogó sztár legyél a VA-égbolton?
A dobozos VA képzés
Tisztázzuk. Teljesen egyetértünk azzal, hogy a virtuális asszisztencia (VA) egy rendkívül dinamikusan fejlődő terület, olyan, amely lehetőséget ad arra, hogy rugalmasan és önállóan dolgozz, miközben különböző ügyfelek igényeit szolgálod ki.
Azzal azonban nem feltétlen, hogy elegendő csupán egy – dobozos – képzés elvégzése ahhoz, hogy sikeres VA váljon belőled. És a képzés még akkor is „dobozos”, ha évente betesznek és kivesznek belőle egy egy részt (sőt, éppen ettől dobozosabb).
Mielőtt ezt az utat választod, olvasd el a cikket, szemfelnyitó lesz.
Hogyan lehetsz sikeres virtuális asszisztens?
Spolier: egyik napról a másikra (vagy csak mert elvégeztél egy képzést), sehogy.
Ki kell, hogy mondjuk: bár a képzések hasznosak lehetnek, önmagukban nem garantálják a sikert. Az elméleti tudás mellett szükség van gyakorlati tapasztalatra és az ügyfelek igényeinek megértésére is. A legjobb VA-k azok, akik képesek alkalmazni a tanultakat valós helyzetekben és folyamatosan fejlődnek.
Készülj fel, hogy az első év kegyetlen nehéz lesz
Ez persze titok. Mármint úgy titok, hogy senki nem fogja a hirdetéseiben, a dobozos képzéseiben elmondani ezt az egyértelmű árnyoldalt: azt, hogy a kezdet nehéz. Ok: baromi nehéz. Fokozzuk: kegyetlen.
A virtuális asszisztensi vállalkozásod indítása időt, türelmet, pénzügyi tartalékot (kattints a szövegre, ott egy kalkulátorunk, hogy számolgass) igényel. Érdemes felkészülni arra, hogy az első évben valószínűleg veszteséges leszel. Szóval, legyen elegendő tartalékod ahhoz, hogy fedezni tudd a költségeidet, míg az ügyfélköröd kialakul. Nem tudjuk mennyi a havi fix költséged, de ha 200 000 Ft akkor azt javasoljuk, hogy legyen 2 000 000 Forintod tartalékban.
Fura lesz a szitu, amibe csöppensz
Mielőtt hatalmas reményekkel belesétálsz a VA képző dobozba, hogy „kész és sikerre ítélt VA-ként” felemelt fejjel, vágyakkal és reményekkel, a szabadság mámorító érzésével körülölelve gyere ki belőle, gondold át, hogy mit kezdesz ezzel a tudással, miután elmúlik az „egy csoportba jártunk”, „néha elmegyünk kávézni, arról szelfizünk” összetartó érzés?
Abba belegondoltál, hogy – hacsak nincs speciális tudásod – egymás konkurenciái lesztek?
Nagy levegő: ezt tedd, hogy ne ragadj a dobozban.
A virtuális asszisztens képzés – ahogy sok más (ami lehet egy OKJ-s szakállvágó tanfolyamtól a régészeti egyetemig, mindegy) – fontos alapot biztosít. De nagyon könnyű elkövetni azt a hibát, hogy azt gondoljuk: ha elvégeztünk egy tanfolyamot (képzést), már készen is vagyunk. A valóságban ez csupán egy lépés, a sikerhez ennél sokkal több kell. Valószínű, hogy az alapokat megkapod, de a szintlépés tőled függ.
Szóval, a dobozos képzés adhat alapot – struktúrát, elméleti tudást és módszereket –, de nem tehet téged egyedivé. Az igazi kihívás akkor kezdődik, amikor ezt a dobozt a saját tapasztalataiddal, gondolkodásmóddal és ügyfélközpontú megközelítéssel töltöd meg. (Gondolj bele, egy képzés nem tanít meg arra, hogy hogyan reagálj egy váratlan helyzetre, hogyan építs bizalmat egy ügyféllel, vagy hogyan hozd ki a legjobbat az ügyfeleidből)
A VA munkája sokkal többről szól, mint csupán a tanfolyamokon tanult technikai készségek alkalmazásáról. Az emberi oldal, az empátia, a problémamegoldás és a rugalmasság azok a tényezők, amik valóban megkülönböztetnek egy jó VA-t a többitől. Ha túlságosan a dobozban ragadsz, és csak a „képzésből” hozott sablonokat alkalmazod, könnyen egy sablonos, személytelen szolgáltatást nyújthatsz, ami nem épít valódi kapcsolatokat az ügyfelekkel. (És könnyen helyettesíthető lesz az MI-vel. Erről itt írtunk)
Fontos az is, hogy a sikeres virtuális asszisztens nem csak azért lesz keresett, mert tudja, hogyan kezelje az e-maileket vagy miként szervezze meg a napi teendőket, hanem azért, mert képes az ügyfeleinek egyedi megoldásokat nyújtani, és mindig képes alkalmazkodni az ő igényeikhez. Az egyediség abban rejlik, hogy meghallgatod őket, figyelsz rájuk, és azokat a módszereket alkalmazod, amelyek valóban működnek az ő világukban – még akkor is, ha ez eltér a tanfolyamokon tanultaktól.
Ezért fontos, hogy a képzés ne egy záró, hanem egy kiindulópont legyen a karrieredben. A valódi fejlődés azután következik, amikor elkezdesz tapasztalatokat gyűjteni, és egyre inkább személyre szabott megoldásokat kínálsz. A doboz mindig ott a hátadon, cipeled: de ne ragadj benne. A legfontosabb, hogy az ügyfeleid számára egyedülálló értéket nyújts, amely túlmutat a sablonok világán.