Mennyi VA fér még el a piacon? Van-e még hely neked?
Már most rengeteg VA van és folyamatosan többen vagytok, ezért egyre gyakrabban merül fel a kérdés: vajon szüksége van-e a piacnak – a jelenleginél több – virtuális asszisztensre? Bármit is válaszoltál magadban, a válaszod jó, de nem egyszerű. A piac elbírja (felveszi) a szakmádat, de nagy kérdés az, hogy miért? Hogy mi indokolja ezt a keresletet, és miért van még mindig hely a piacon?
Miért merült fel maga a kérdés? VA-AI háború
Hát persze, hogy a Mesterséges Intelligencia (na meg az automatizálások) miatt. Sok cégvezető úgy véli, hogy a felmerülő feladatokat majd megoldják a gépek, az algoritmusok. És -részben- igazuk van, hiszen az AI képes számos olyan monoton feladatot elvégezni, amitől az ember rövid idő alatt kiég vagy megunja.
A másik oldalon azonban az látszik, hogy a VA-k munkája az empátián, a kreativitáson és az emberi kapcsolatokon alapul, amik pótolhatatlanok, és még mindig elengedhetetlenek az üzleti életben. És erre egyetlen AI sem képes.
Van egy harmadik (talán a legoptimistább) út is, ami szerint a VA-k szerepe nemcsak megmaradt, hanem bővült is, hiszen az AI eszközök használatának ismerete és kezelése új lehetőségeket teremtett.
Összegyűjtöttük a szokásos 4 érvünket a VA-k mellett (illetve amellett, hogy igenis kell több)
Mert fontos az emberi kapcsolat, empátia
Miközben az AI képes gyorsan és pontosan elvégezni bizonyos feladatokat, az emberi kapcsolat és empátia továbbra is pótolhatatlan, és erre képtelen. A vállalkozásoknak elengedhetetlen, hogy valódi kapcsolatokat építsenek ki ügyfeleikkel, az ügyfelek pedig arra nyitottak és azt várják el, hogy a problémáikat egy valódi, érző, empatikus személy oldja meg. Az AI nem képes úgy reagálni érzelmi szükségletekre, mint egy ember, így az empátiát igénylő szituációkban a VA-k továbbra is elengedhetetlenek.
A kreativitás és a stratégia
Tévedés azt gondolni, hogy a VA-k egész nap adminisztratív feladatokat látnak el. Ahogy a piac fejlődik, a VA-k szerepe is átalakul. A gépek ugyan képesek követni előre beállított szabályokat, de nem tudnak kreatívan gondolkodni. A VA-k viszont képesek új ötletekkel, testreszabott kampányokkal és személyre szabott tartalommal hozzájárulni a vállalkozások sikeréhez. És ez rendkívül nagy előny.
Szervezés
Az online események és webináriumok népszerűsége folyamatosan növekszik. Jelenleg – ebben a szektorban – nincs annyi tapasztalt VA, mint amennyi kellene. Pedig a VA kincset ér: segíthet az események koordinálásában, technikai támogatás nyújtásában és az utókövetésben, így lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy zökkenőmentesen végezhessék el feladataikat.
Személyre szabott szolgáltatások
Az AI sablonos válaszokat ad és nem képes testre szabni a szolgáltatást, a VA-k személyre szabott élményeket kínálnak, amelyek az ügyfelek igényeihez igazodnak. Az ügyfeleknek pedig éppen ez kell, sokkal inkább hajlandóak visszatérni, ha úgy érzik, hogy a szolgáltatást az ő egyedi helyzetükre formálták: ezen a területen is hiány van a jól képzett, ügyes, empatikus VA-kból..
A címben feltett kérdésre – 2025 januárjában – a válasz az, hogy a virtuális asszisztensek iránti kereslet nemhogy csökkenni, valószínűleg növekedni fog a jövőben is. Az AI fejlődése új lehetőségeket teremt az olyan szakértő VA-k számára, akik képesek lesznek együttműködni a technológiával és értékes emberi értékeket hozni a digitális világba.
Ha tehát azon gondolkodsz, hogy belevágj-e a virtuális asszisztenciába vagy bővítsd szolgáltatásaidat VA-ként, ne habozz! A jövő ígéretes lehetőségeket tartogat számodra ebben a dinamikus iparágban.