Virtuális asszisztencia alakulása hazánkban a COVID idején. VA felmérés 2020. december – de minek?
Többször kaptuk már a kérdést, hogy mégis miért mérjük föl a VA piacot rendszeresen, ráadásul többnyire ugyanazokra a kérdésekre keressük a választ, amiket a régóta virtuális asszisztensként működők már unnak. 😊
Nos, a válasz egyszerű, legalábbis mikor elindítottam 2017-ben a felméréseket, ezt gondoltam és így is gondolom a mai napig. A felmérés azt a célt szolgálja, hogy objektív kép legyen a hazai VA-kről, mely felhasználható cikkekhez, tanulmányokoz a témában, illetve a felmérések eredményeit a virtuális asszisztensek is használni tudják weboldalukon, vagy mikor a szolgáltatásukat be kell mutatniuk egy vállalkozó, érdeklődő számára. Mikor ilyen kérdéseket kapok, akkor elgondolkodom, hogy ezek szerint öncélú unaloműzésnek gondolják egyesek a felmérést!?
Így itt az ideje beszélni róla egy kicsit bővebben. 2017-ben, mikor már 5 éve űztem, kutattam a VA témát hazai és nemzetközi szinten, úgy gondoltam fontos meghatározni a virtuális asszisztencia definícióját magyarul, a magyar piaci sajátosságokra szabottan. Természetesen a definíció megalkotása során hatással voltak rám a nemzetközi tapasztalataim is, de a fogalom meghatározásával elsődleges célom az volt, hogy a virtuális asszisztencia magas színvonalú szolgáltatást jelentsen és ne legyenek félreértések a későbbiekben abból, hogy kit/mit tekintünk virtuális asszisztensnek. Nemzetközi szinten is többféle megfogalmazással, értelmezéssel találkoztam, amit szerettem volna megelőzni.
Az említett definícióban több állítás is szerepel, amiket szükséges időről időre megvizsgálni és objektív adatokkal alátámasztva visszaigazolni, szükség esetén módosítani. Módosítás akkor szükséges, ha a felmérések eredményei azt tükrözik, hogy a 2017-ben megfogalmazott definíció már nem állja meg a helyét, így azon módosítani szükséges.
A virtuális asszisztencia meghonosításakor engem roppant módon zavart, hogy nemzetközi szinten a mentoraim, a „VA guruk” semmilyen egzakt felmérésre nem alapozták kinyilatkozásaikat, csupán a “szerintem” álláspontjaikat közvetítették. Hát innen indultak és emiatt fontosak a felmérések, hogy tudjuk alátámasztani, vagy adatokkal cáfolni az olyan állításokat a VA definícióban, mint
- „a VA-k magasan képzett szakemberek”;
- szakosodhatnak képzettségüknek, tapasztalatuknak, érdeklődési körüknek megfelelően;
- A virtuális asszisztens egyszerre több ügyfelet is kiszolgálhat, feladatait elláthatja
- havidíjas elszámolásban,
- órabérben,
- project alapú díjazással,
- stb.
és még sokminden másra is választ kapunk a felmérés során. 2020-ban többek között a COVID-19 VA-kre gyakorolt hatására.
Első állítás, hogy a virutális asszisztensek magasan képzett szakemberek. A 2020. december havi felmérésből jól látszik, hogy a felmérésben résztvevők többsége felsőfokú végzettséggel rendelkezik. Ez számunkra vitathatatlanul azt jelenti, hogy magasan képzettek.
Csak a nőké a VA piac?
Véleményünk szerint nem csak nők lehetnek virtuális asszisztensek és szerencsére a szakmai csoportunkba is egyre magasabb számban képviseltetik magukat a férfiak. Lássuk, hogy a felmérés szerint milyen a VA férfiak-nők megoszlása (nők 88, férfiak 6). Férfiak esetén a középfokú és a felsőfokú végzettséggel rendelkező VA-k azonos számban képviseltetik magukat. 3-3 fő. Közülük a többség 2015-2019 között kezdett el VA-ként tevékenykedni (4 fő), 1 fő már 2015 előtt, 1 pedig 2020-ban indította VA karrierjét.
Gyakran felmerülnek olyan kérések, kérdések vállalkozók részéről, hogy mikor dolgoznak a virtuális asszisztensek? Mikor lehet őket elérni? Az alábbi ábra erre ad választ.
Sok szó esik mostanában arról, hogy a VA-k csak óradíjas konstrukcióban működnek. A felmérés objektivitása érdekében rákérdezünk a VA-k óradíjra lebontott díjazására, de ahogy a lenti ábra is mutatja a VA-k csupán 20,8%-a alkalmaz tisztán óradíjas konstrukciót.
És akkor lássuk azokat a bizonyos óradíjat. Ha órára lebontják a VA-k a szolgáltatásaik árát, akkor jól látszik, hogy a VA-k 69,8%-a 2.000-4.000 Ft körüli díjazással működik.
A TOP 10 VA szolgáltatás ma a Magyar piacon:
Ezen kívül találunk még számos területen VA szolgáltatót:
A VA-k többsége már tapasztalt munkavállaló az offline világban. Túlnyomó többségük több, mint 6 éves munkatapasztalattal rendelkezik.
Felmérésünkben arra is kerestük a választ, hogy milyen területen szerzett előzetes, több éves tapasztalataikat ültetik át a VA-k vállalkozásukba:
Milyen területen működő vállalkozásoknak nyújtanak hatékony segítséget a virtuális asszisztensek?
A 2017-ben megfogalmazott álláspontom szerint
„egyre inkább az a tendencia, hogy a virtuális asszisztensek többsége a virtuális platformon (amely platform ma már szinte kikerülhetetlen) tevékenykedő vállalkozásokat támogatja.
Ehhez képest lássuk hogy 2020. év végén mi jellemző:
Szétaprózzák a VA-k az idejüket, vagy kevés ügyféllel dolgoznak és őket maximális figyelemmel szolgálják ki?
Rövid, projekt jellegű munkákat vállalnak a VA-k, vagy hosszú távon támogatják ügyfeleiket?
Ügyfélszerzés módja
Hogyan biztosítják ügyfeleik számára a VA-k az elvégzett munka minőségét?
- “Folyamatosan informálom őket az elvégzett munkákról. Visszajelzéseket kérek a hibáimról, hogy tanulhassak belőle.”
- “Csak olyan feladat elvégzését vállalom, amiben van tapasztalatom. Nem megyek bele olyan megállapodásokba, amit lehet, hogy nem tudok elvégezni. Így, amire igent mondok, azt magas színvonalon, az eddigi szakmai ismereteimmel megalapozva végzem el, garantálva ezzel a minőséget.”
- “Mindegyikük vállalkozását úgy kezelem, mintha a sajátom lenne. Közös érdekünk, hogy fejlődjenek.”
- “Egészen egyszerűen csak olyan feladatot vállalok el amihez értek és tudom, hogy magas színvonalon tudom megoldani.”
- “Folyamatos feedback kérés, időközönként visszajelző meeting. Előre leegyeztetetm, hogy mit mikorra tudok elkészíteni, és mindig arra kérem őket, hogy időben delegálják a feladatokat. Logikusan gondolkodom :)”
- “Olyat vállalok el, amit megfelelő minőségben tudok ellátni. Ha olyan kérés érkezik, ami számomra nem megoldható, ajánlok mást.”
- “Folyamatos önképzéssel, nyitottsággal, fejlődési igénnyel. Sok kommunikációval, aktív kapcsolattartással.”
Mennyire felkészültek a vállalkozások az online munkavégzésre, a feladatok online történő továbbítására, nyomonkövetésére? Az alábbi ábrából jól látszik, hogy a projektmenedzsment rendszerek kínálta lehetőségekkel viszonylag kevese élnek. Bár a trello kedveltebb az asana-nál, mégis túlnyomó többségben az E-mailben, telefonon, FB messenger alkalmazással történő feladatkiosztás működik.
Arról is megkérdeztük a VA-ket, hogy mit gondolnak, az online vállalkozástámogatás megítélésére, népszerűségére milyen hatással van az elmúlt időszak “kényszerdigitalizáció”-ja?
Sokan úgy lesznek VA-k, hogy nem képzik magukat, nincs megfelelő tapasztalatuk.
Az gondolom, hogy a koronavírus időszakban kényszerűen bevezetett home office, távmunka rávilágított arra, hogy nem feltétlenül kell személyesen jelen lenni ahhoz, hogy biztosan, precízen elvégezd a munkád. Ezért véleményem szerint az online vállalkozástámogatás egyre nagyobb teret fog nyerni, költséghatékonysági szempontból pedig egyre jobban el fog terjedni a vállalkozások körében.
Szerintem egyre többen lépnek be kényszerből és nem biztos, hogy ez jó irány. Sokan lettünk és higul a VA piac.
Szerintem nem lehet általánosítani. Mindenkire olyan hatással van, amilyet teremt magának.
Pont a vírusidőszak idején kezdtem és mára napi 8 óra munkám van úgy, hogy weboldalt magam raktam össze 0 tapasztalattal és nem hirdettem fizetősen sehol. Persze mindaz, hogy előtérbe helyeződött az online ügyintézés, valószínű kedvezett a VA szakmának.
Nőtt a népszerűsége, több cégvezető is rákényszerült arra, hogy meglássa benne a potenciált. Az én régi ügyfeleim, pedig büszkék magukra, hogy ők már jó ideje éltek ezzel a lehetőséggel.
————————————————————————————————————————
Ha Te is szenvedsz a munkaerőhiánytól, vagy jól jönne némi segítség, de nem akarsz külön irodát, infrastruktúrát biztosítani az asszisztensed számára, adj fel hirdetést bátran az alábbi képre kattinva, az ingyenes, keres-kínál FB csoportban.
Ha a következő felmérésben már aktív virtuális asszisztensként szeretnél Te isszerepelni, akkor csatlakozz a zárt FB csoportunkhoz, ahol megismerheted a VA szolgáltatás kulissza titkait. Csak kattints az alábbi képre és válaszolj mindhárom feltett kérdésre:
Akik az idei felmérésben VA vállalkozásuk linkjével részt vettek:
www.virtualismanager.hu
www.szucsdora.hu
https://webtopus.hu/
www.brandsupport.hu
www.vi-ega.hu
https://denikairoda.hu
https://www.vajdacsilla.hu/
www.virtualis-asszisztens.com
http://onlineasszisztencia.hu/
https://pitypangoffice.blogspot.com/
http://virtualismunkatars.hu
https://www.csillassist.com
https://harasztieva.wordpress.com/
www.asszisztenspont.hu
https://erikaszabo.hu
fb.me/moneknora
https://webreveled.hu
www.gazdagaliz.hu
https://www.elladesign.hu/
https://www.aliva.hu/