“A virtuális asszisztensek (VA) számára a home office nem újdonság.” Első cikkünk folytatásaként jöjjenek a további interjúk olyan VA-kal, akik most a koronavírus idején a home officet próbálják meg egyensúlyba hozni a home schoolinggal. Ez senkinek sem könnyű, de talán egy kis inspirációt jelenthet, ha mások megoldásait, próbálkozásiat olvassuk. Folytatódjon tehát az útmutatás, a munka – magánélet egyensúly megteremtéséhez. 🙂

Busi Antónia, VAM tag, a 2020-as Magyar Marketing Fesztiválról írt beszámolót VA szemmel

Hány éves tapasztalatod van a home office munkavégzésben?

Lényegében már több mint 8 éve dolgozom az otthoni irodámból munkavállalóként, vállalkozó csak 1 éve lettem.

Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást akkor?

Az, hogy összeegyeztessem a háztartást, a munkát és a kicsi gyerekeket. Akkor két kicsivel voltam itthon Gyed-en. Dolgozni alvásidőben tudtam, és amikor fent voltak akkor kellett a háztartási munkákat is megoldani, ami két kicsi mellett nem egyszerű. Sőt…

Mi motivált abban, hogy belerázódj ebbe a munkavégzési módba, milyen megoldásaid voltak erre?

Nem voltak megoldásaim, csak próbálkoztam minél jobban csinálni. Néha sikerült, néha nem. A motivációm az volt, hogy szerettem, azt amit csináltam, és jól éreztem magam tőle. A munkám a hobbim is lett egyben. Tudtam, hogy nem szeretnék valahová elmenni 8 – 16:30-ig dolgozni. Hamar megszerettem ezt a szabadságot, amit a home office munka jelent számomra, így minden tőlem telhetőt megtettem, hogy ez jól tudjon működni.

Változott valami a napjaidban a COVID19 kapcsán?

Hogyne! Mióta a fiúk „nagyok”, mindegyik iskolás, azóta könnyen beosztottam már a saját időmet, és haladtam a saját kedvem szerint a munkával. Volt napi 8 óra szabadságom, amit szerintem elég jól ki tudtam használni, na persze ez sem volt mindig tökéletes. Csak nagyjából terveztem előre a napjaimat, amiben soha nem zavart, ha valami ezt felülírja, hiszen szeretem a spontán dolgokat és megoldásokat.  A legfontosabb az volt, hogy minden feladatom időben és pontosan elkészüljön. A vírus megjelenésével nem mondhatnám, hogy volt változás. Nálam ez akkor következett be, amikor bezárták az iskolát. Egész hétvégén próbáltam összerakni magamban, hogyan is lesz ezután. Szerencsés vagyok, mert van egy szuper férjem, aki támogat a munkában, és elég sokat van itthon ahhoz, hogy be tudjon segíteni. Így már hétvégén is együtt gondolkodtunk a megfelelő megoldáson. Hétfőn aztán átbeszéltük a napirendet a gyerekekkel, amit gondosan le is írtak maguknak. Ezért nincs vita, hogy mikor kezdődik a tanulási idő, vagy a szabadidő, mert ők írták saját kézírással. Így jobban a magukénak érzik.

Milyen stratégiát választottál a mostani nehézségek megoldására?

Az egyik legfontosabb az volt, hogy delegáltam a házimunkát. 4 fiúval ez látszólag nem egyszerű, de az első hét távlatából gyönyörűen működik. (Persze gyanítom, hogy ez még az újdonság ereje miatt ilyen sikeres.) Mindegyik szívesen választott magának feladatot. A napirendet próbálják ők is betartani, tehát nincs ellenkezés, ha tanulási idő van. Hétvégére maradtak befejezetlen feladatok, és már tudják, ha a tanulási időt becsületesebben osztották volna be és tényleg tanulnak végig, akkor a hétvége teljesen szabad lett volna. Fontosnak tartom az előrelépésnél, hogy ezt ők is belátták, így bízom a változásban. A férjem mivel sokat van itthon (tűzoltó) így azokon a napokon, amikor nem dolgozik, kiveszi a részét az otthonoktatásból is. Ezeken a napokon, akkor is van időm dolgozni, amikor a gyerekek tanulnak. Mi előtte is „felosztottuk” a tantárgyakat magunk között, ha valakinek segíteni kellett. Ő volt a környezet, történelem felelőse, én pedig a matekot magyaráztam el, és magyarból segítettem (fogalmazás, verstanulás).

Van valami üzeneted azok számára, akik most csöppentek a home office-ba és nyakukba kapták mellé a home schoolingot is?

Ne akarj mindent egyszerre megoldani. Engedd, hogy szépen lassan rázódjatok bele, és hagyd, hogy az élet most kicsit lelassítson. Készíts napirendet, így a gyereknek és neked is könnyebb, de maradj rugalmas. Ha úgy látod, hogy valamit máshova kéne tenned, mert soha nem sikerül úgy, ahogy terveztek, akkor változtass. Gondold át mikor vagy a munkával a leghatékonyabb (reggel vagy este), és az olyan feladatokat, ami nagy koncentrációt igényel, mindenképpen erre az időszakra tedd. Amikor még, vagy már alszanak.

Eddigi tapasztalataid alapján azon munkáltatóknak, akik nem bíznak a home office munkavállalóikban mit üzennél?

Szerintem a legfontosabb a bizalom. Azt gondolom az élet bármely területére igaz ez. Bizalom egy kapcsolat alapja. Ha a munkáltató nem bízik a munkavállalójában, úgy ezt nem is látom kivitelezhetőnek. A munkáltatónak tisztában kell lennie a munkavállaló képességeivel, ami alapján ossza ki a feladatokat, és azt gondolom, a jelenlegi helyzetben ne azzal törődjön, hogy azt mikor végzik el, és mennyi idő alatt. Itt most tényleg az a legfontosabb, hogy a feladat el legyen végezve. Aki „csak” egyszerű home officeba kerül, könnyen tud egész nap dolgozni (de azért abba is bele kell rázódni). Aki közben a home school-t is csinálja, ott nem egyszerű a feladat. Nagyon fontos, hogy a munkáltató adjon egy kis szabadságot a munkavállalónak, abból a szempontból, hogy a munkát mikor végzi el. És bízzon meg benne, hogy a kiadott feladatokat jól elvégzi. Rengeteg jó program létezik erre, hogy a feladatokat kiadják, nyomon tudják követni, nekiállt-e a munkavállaló, és hogy mikor van készen, azt hiszem ez a legfontosabb.

Ha maradt Benned bármi a témával kapcsolatban, oszd meg nyugodtan.

Ez az egész most olyan, mint egy érzelmi hullámvasút. Hol fent, hol lent, és nem tudsz leszállni, de fontos, hogy tudd, nem vagy egyedül. Nézzük a dolog jó oldalát, a 21. században „könnyen” tudjuk a munkát elvégezni home office üzemmódban, „könnyen” oldjuk meg a home schoolt és könnyen tartjuk a kapcsolatot baráttokkal, kollégákkal, hiszen egy digitálisan jól működő világban élünk. Használjuk ki a lehetőségeket, és otthon maradva virtuálisan éljük tovább a társasági életet, amit megfelelő eszközökkel még gyermekeinknek is biztosíthatunk. (Barát, barátnő anyukáját felhívjuk viberen, messengeren videóhívással, és a gyerekek már is beszélgethetnek, hiszen nekik is szükségük van a társas kapcsolataikra.)

Antónia weboldalát itt találod.

 

Nemeskéri Mónika, a keres-kínál csoport önkéntes moderátora

Hány éve van otthoni irodád?

3 éve.

Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást, mikor belevágtál anno?

Megértetni a családdal, hogy attól, hogy otthon vagyok én még dolgozom. Ugyanúgy, mintha eljárnék egy irodába, de megspórolom a munkábajárás idejét.

Mi motivált abban, hogy belerázódj az otthonról történő munkavégzésbe? Milyen megoldásaid voltak erre?

A maximalizmusom motivált. Annak érdekében, hogy ezt véghez is vigyem, kialakítottam egy napi rutint, ami segít a mai napig.

Változott valami az otthoni irodádban a COVID19 kapcsán?

Nekem nem. Eddig is itthonról dolgoztunk, így számunkra ez nem jelentett újdonságot, új feladatokat.

Milyen stratégiát választottál a mostani nehézségek megoldására?

Egy kicsit átalakultak az ügyfeleim igényei, amikhez gyorsan sikerült alkalmazkodnom.

Van valami üzeneted azok számára, akik most csöppentek a home office-ba és nyakukba kapták mellé a home schoolingot is?

Sok sikert! 🙂 –  viccet félre téve: a munka mellett nagyon fontos, hogy a gyerek érezze, hogy számíthat ránk, a gyerekeknek is új a helyzet és fontos számukra a biztonság, amit mi szülők tudunk nekik nyújtani.

Eddigi tapasztalataid alapján azon munkáltatóknak, akik nem bíznak a home office munkavállalóikban mit üzennél?

Nyitottságot, türelmet, rugalmasságot.

Mónika weboldalát itt találod.

Kiss-Márton Adrienn, VAM megálmodója, létrehozója

Hány éves tapasztalatod van a home office munkavégzésben?

2011-ben kezdtem el munkálkodni a távoli munkavégzés projektemen.

Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást akkor?

A legnagyobb kihívást akkor számomra a munkavégzés hatékony módja, az ügyfelek számára a szolgáltatásban rejlő lehetőségek megfelelő bemutatása jelentette.

Mi motivált abban, hogy belerázódj ebbe a munkavégzési módba, milyen megoldásaid voltak erre?

A motivációm ebben saját magam voltam. Sok éves offline tapasztalattal a hátam mögött úgy gondoltam, hogy kell hogy legyen létjogosultsága kkv körökben is az interneten keresztül történő vállalkozástámogatásnak. A megoldásaimat menet közben fejlesztettem. A problémákra mindig is megoldandó feladatként tekintettem. Így a napi rutin, a megfelelő szoftverek, platformok megtalálása, megtanulása kínáltak megoldást.

Változott valami a napjaidban a COVID19 kapcsán?

Természtesen. 🙂 Nekem is van egy lányom, aki most itthon van és akinek segítenem kell a tanulását, hisz most első osztályos. Ezt megelőzően is sokat dolgoztunk együtt az itthoni irodában, mikor beteg volt, de ez most egy egészen új helyzet, amibe mindenkinek bele kell rázódnia. Emellett most rengeteg energiát teszünk a társadalmi felelősségvállalásunkba is, ahol a kkv szektor munkavállalói, munkáltatói számára szeretnénk megoldásokat kínálni egy erre dedikáltan létrehozott FB csoportban.

Milyen stratégiát választottál a mostani nehézségek megoldására?

Ahogy eddig is, elsősorban a feladatokra koncentrálunk. Minden nap végignézzük az aktuális tanulni valót a lányomnak és az én napi feladataimat, ezeket szépen beosztjuk. Amikor önálló munkát kérek tőle, például rajzolós feladat van, akkor én dolgozom. A főzést közösen oldjuk meg és igyekszünk néha együtt játszani is. Ez utóbbira kevesebb idő jut most, de a tanulás kapcsán sok közös időt töltünk, például az online tesióra feladatait is közösen végezzük, ami kifejezetten hasznos számomra is, aki egész nap ülő munkát végzek…

Van valami üzeneted azok számára, akik most csöppentek a home office-ba és nyakukba kapták mellé a home schoolingot is?

A saját stratégiám, hogy új, nehéz szituációk esetén mindig veszek egy nagy levegőt és hátrébb lépek. Ez segít kicsit más szemszögből nézni a problémára és általában sikerül megoldásokat találni. Legyél türelmes magaddal és a gyereke(i)ddel szemben. Ilyen helyzetben előttünk még senki nem volt, most mi vagyunk azok, akiknek ki kell dolgoznunk a lehető legjobb megoldásainkat. Nem könnyű feladat, megengedheted, hogy hibázol közben.

Eddigi tapasztalataid alapján azon munkáltatóknak, akik nem bíznak a home office munkavállalóikban mit üzennél?

Munkáltatóként ez egy hatalmas változás, aminek a kiépítéséhez “békeidőben” hosszabb időre lenne szükség. Teljesen normális, hogy most nem tudsz mit kezdeni ezzel az új helyzettel. Ebben a jelenlegi szituációban azonban azt gondolom, hogy mindkettőtöknek nagy szüksége van a másikra a túléléshez. Gondold végig az elvégzendő feladatokat, azokat priorizáld és bízd rá a munkavállalódra, hogy saját időbeosztása szerint oldja meg a feladatot. Talán ez most egy remek időszak arra, hogy belásd a ledolgozandó munkaidőnél fontosabbak a teljesített feladatok.

Ha tetszett a cikk, oszd meg, hogy minél több emberhez eljusson.

Neked is van egy jó megoldásod és szívesen megosztanád velünk, ne habozz írj a szia@vamagyarorszag.hu címre.