Barion Pixel

Pályám legelején, 2001 környékén már bőven kezdett kirajzolódni, hogy a könyvelés és a bérszámfejtés külön szakma. Az évek során egyre inkább ez a trend, hogy a napról napra változó jogszabályok, törvények, rendeletek miatt a bérszámfejtés, munkaügy speciális, naprakészen tartott szakértelmet kíván. ( A cikk eredetije az irodamanager oldalamon jelent meg 2015-ben, de még mindig aktuális, így leporoltam kicsit és újra elővettem. A bejegyzés semmilyen cég reklámozására nem szolgál, pusztán ismeretterjesztő szándékkal íródott.)

Nézzük külön a bérszámfejtést:

Persze, amíg minden alkalmazottad az ábrán látható paraméterekkel rendelkezik, addig bőven elegendő egy bérprogramba bepötyögni az alap adatokat, s az máris leszámfejti a dolgozók bérét.

De! azt nagyon sokan elfelejtik, hogy a munkavállalók nem feketék, vagy fehérek, hanem emberek, s emiatt, ahány ember, annyi probléma, annyi ügy, annyi féle variáció a számfejtés tekintetében is. A másik dolog, hogy a bérprogramba is valakinek föl kell vinnie az adatokat, azt munkavállalónként paraméterezni kell. Ha nem ismerjük minden paraméter munkabérre gyakorolt hatását, könnyen generálhatunk téves számfejtéseket. Az emberek pedig a fizetésükre a legkényesebbek. Emiatt hatalmas probléma, ha valamit elrontunk, rosszul csinálunk, tévesen állítunk be. A bérszámfejtés során kezelt adatokra a munkavállalónak élete végéig szüksége van. Elég, ha csak a nyugdíjra gondolunk, vagy egy betegség esetén a táppénzre. Fontos, hogy a bérszámfejtést szakemberre bízzuk, aki naprakész tudással rendelkezik adózás, TB témakörben.

És akkor még nem is beszéltünk a most frissen aktuálissá vált rengeteg jogszabályi változásról az adók, járulékok, kedvezmények tekintetében. Erről frissülő írásunkat itt olvashatod.

Ami a munkaügyi adminisztrációt illeti:

Gondolhatnánk, hogy ez csak papír munka, letöltjük az internetről a szerződést, s havonta kitöltjük a jelenléti ívet, amit megveszünk a papírboltban, aztán mikor leszámol a munkavállaló  akkor is előásunk valahonnan valami papírokat. Sajnos ez sem így működik. Nagyon fontos, hogy a munkaszerződés tartalmazzon minden kötelező elemet, és speciális kitételeket a munkakörre vonatkozóan. Most azt gondolhatjuk ez mind nem fontos, de egy esetleges munkaügyi per során, nem is beszélve a munkaügyi ellenőrzésről, komoly problémáink adódhatnak. Ha belépett a munkavállaló a cégünkhöz, akkor el kezd élni a céggel együtt, ha változás történik az ő életében, vagy a cég életében, mely hatással van az ő munkavégzésére, akkor azt dokumentálni, adminisztrálni kell. Ha beteg a munkavállaló, üzemi baleset érte, vagy gyermeket szült, az is mind, mind adminisztrációval, dokumentációval jár. És akkor még nem is beszéltünk a munkaviszony megszűnéséről. Itt sem mindegy, hogy milyen formában szüntetjük meg, vagy szünteti meg a munkavállaló a munkaviszonyát. Mit tehetünk, hogyan tehetjük meg, stb.

Ha könyvelő irodával szerződsz és ők vállalják a bérszámfejtést is, érdemes átbeszélned velük, hogy részükről ez pontosan mit is takar. A kellemetlenségek elkerülése érdekében az alábbi kérdéseket is érdemes föltenned, illetve ezekkel tisztában lenned:

  • a munkavállalók munkaszerződéseit segítenek elkészíteni?
  • nyomon követik a jogszabályi változásokat és értesítenek Téged róla, hogy milyen hatással van a cégedre, alkalmazottaidra?
  • milyen csatornán, hogyan zajlik a kommunikáció majd az együttműködés során?

Ha a fenti kérdésekre nem kapsz kielégítő választ, érdemes olyan szakemberhez fordulni ezen a téren, aki a bérszámfejtést, és a munkaügyi adminisztrációt ellátja a céged számára.

Ezek a kérdések minden időben aktuálisak, de a jelenlegi helyzetben talán még sokkal fontosabbá is válnak. Érdemes megfontoltan kiválasztanod a partnereidet ebben a témában is.

Kövesd nyomon a változásokat cikkünkkel, amit folyamatosan frissítünk az új rendeletekkel.

“Rendszerezve, rendszerben, kicsiben is!”

Kiss-Márton Adrienn
HR szakember
VAM alapítója

Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.

További cikkek

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy

Ezért fontos az ergonómia, ha virtuális asszisztens vagy Sokan azt gondolják – és néhány virtuális asszisztens posztjai meg is erősítik ezt a tévhitet –, hogy a VA-k függőágyból, tengerparton, a panellakás erkélyén felállított napernyő alatt, vagy egy menő kávézó...

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek

Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek A (karácsonyi) ajándékozás nem csupán szokás, hanem eszköz is lehet a munkakapcsolatok erősítésére. De mikor és hogyan érdemes figyelmességet tanúsítani? Ebben a cikkben azt beszéljük meg, hogy virtuális asszisztensként vajon...

Mennyire vannak leterhelve a virtuális asszisztensek?

Mennyire vannak leterhelve a virtuális asszisztensek?

Mennyire vannak leterhelve a virtuális asszisztensek? Az a hír járja, hogy a virtuális asszisztensek a saját idejükben és a saját feltételeik szerint dolgoznak, annyit amennyit szeretnének és annyira vannak leterhelve amennyire számukra kényelmes. Ez áll az egyik...