Karácsonyi ajándékötletek az ügyfeleknek
A (karácsonyi) ajándékozás nem csupán szokás, hanem eszköz is lehet a munkakapcsolatok erősítésére. De mikor és hogyan érdemes figyelmességet tanúsítani? Ebben a cikkben azt beszéljük meg, hogy virtuális asszisztensként vajon szükséges-e ajándékot adni az ügyfeleidnek, vagy felesleges?
Évekig dolgoztam egy nagy illatszer multinak, nem mint VA 😉 . Minden évben – néhány nappal karácsony előtt – megleptek egy – általában akkor divatos – parfümmel és mellé egy ajándékcsomaggal, amiben kozmetikai, arcápoló termékek voltak. Az egyik ajándékuk különösen kedves volt: a saját márkás adventi naptár (ezt már december előtt kiküldték) ahol a klasszikus adventi naptárokhoz hasonlóan 24 ablakocska 24 terméket rejtett (az utolsó egy 10 000 forintos kupont). Emlékszel? 2021-ben mi is készítettünk Nektek partnereinkkel közösen adventi naptárat, ahol minden napra rejtettünk Nektek valami klassz VA ajándékot.
Nem kétséges, hogy karácsonykor illik meglepni valamilyen aprósággal a partnereinket. De mivel? Mit tegyél te, mint VA? Vagy nem is kell tenned semmit?
Kell-e egy virtuális asszisztensnek ajándékot adni a partnernek?
Messze nem kötelező. A VA munkakapcsolatod nagy valószínűséggel arra korlátozódik, hogy elvégzed a kért munkát és azért kiszámlázod a neked járó összeget. Az is megtörténhet, hogy nem is ismered az ügyfeledet személyesen. Szóval nem, nem fontos ajándékot vásárolnod.
De nem is tilos. Sőt, bizonyos helyzetekben egy apró figyelmesség jelentős hatással lehet a munkakapcsolatra. Ha már egy ideje együtt dolgoztok, egy apró ajándék egy kedves gesztus megerősíti a kapcsolatot és segíthet a bizalom építésében. Az az ideális, ha az ajándékot személyesen adod át, így személyes találkozásra is lehetőség nyílik.
Milyen az illő ajándék?
Nyilván nem veszel a partnerednek sem élő hörcsögöt, sem egy 2 személyes wellness hétvégét veled, hiszen az üzleti élet aranyszabálya, hogy az ajándék legyen összhangban a kapcsolat jellegével, kerüld el a túl személyes vagy túl drága ajándékokat, ne hozd kényelmetlen helyzetbe a céget. Íme 3 ötlet
A személyre szabott ajándékok mindig különleges figyelmet kapnak. Például egy gravírozott toll, névvel ellátott jegyzetfüzet vagy egy egyedi tervezésű naptár segíthet abban, hogy az ajándék ne csak hasznos, hanem személyes is legyen. (Oké, ezek meglehetősen „unalmas” ajándékötletek, rád bízzuk mi legyen, de bármi ami névre szól szuper.
Adj időt: lepd meg a partneredet azzal, hogy a jövő évben 2 munkaórádat lehívhatja „ingyen” amikor neki éppen a legjobban tetszik. Ez remek alkalom arra, hogy szorosabb viszonyt ápoljatok.
Ha az ügyfél érdeklődik a szakmai fejlődés iránt, egy inspiráló üzleti könyv vagy motivációs olvasmány is remek ajándék lehet. Az ilyen típusú karácsonyi ajándékok nemcsak praktikusak, hanem segítenek az ügyfél tudásának bővítésében is, ami mindkét fél számára előnyös lehet.
Ha nem ragaszkodsz a fizikai ajándékhoz akkor egy személyre szabott videóüzenet vagy egy jól megfogalmazott köszönő e-mail is szuper ajándék lehet. Ne becsüld le az értékét, hiszen ha te kapnál egy ilyet minden bizonnyal örülnél neki. És ezzel nemcsak a kapcsolatok, hanem a kommunikáció minősége is erősödhet.
Egyébként egyik ügyfeled sem fog azon megsértődni, ha nem kap tőled ajándékot. Nem kötelező.
Az ajándékozás pszichológiája
Van, ami még izgalmasabbá teszi az ajándékokat, a pszichológiája. A pszichológusok szerint az ajándékozás a kölcsönös megbecsülés és az érzelmi kötődés jele, amely hozzájárul a kapcsolatok erősítéséhez. A megfelelő ajándékok kiválasztása segíthet a reciprocity (viszonzás) érzésének kialakításában: a megajándékozott úgy érzi, hogy „tartozik” a megajándékozónak….
Bárhogy is döntesz semmiképp ne felejtsd el neki megköszönni az egész éves munkátokat.