Barion Pixel

VA árazás cikk Magyarországon

Virtuális Asszisztens vagy, nem gyakornok! – A Virtuális Asszisztensek árazási dilemmája

Avagy miért fontos, hogy jól árazd magad Virtuális Asszisztensként – és hogyan láss reálisan, amikor VA-t keresel?

Az utóbbi időben egyre gyakrabban találkozunk olyan hirdetésekkel, amelyeknél egy tapasztalt Virtuális Asszisztens megdöbben. Nem azért, mert a munka ne lenne izgalmas – hanem mert az érte kínált órabér szaktudást és tapaszalatot nem igénylő díjazás szintjén van. Néha még az alatt is. Mi, tapasztalt VA-k mindig megdöbbenünk azon, amikor 2000-3000 Ft-os órabérekkel hirdetnek olyan “mindenes” VA pozíciókat, amik önmagukban megfelelnének három főállást betöltő teljes értékű szaktudással és tapasztalattal rendelkező alkalmazott munkájának.
Meggyőződésünk, hogy ez nem csak a VA-nak kellemetlen. Ez egy olyan folyamatot indít el, ami hosszútávon aláássa a Virtuális Asszisztencia hitelességét, mint megbízható és értéket képviselő gyűjtőfogalomét.. Ráadásul megrendelőként is könnyen is pórul járhatunk, ha olcsó “szakembert” keresünk!
Ebben a cikkben arról írok, hogy:
miért probléma az alul árazás mindkét oldalról,
hogyan alakult ki ez a jelenség,
mit tehet egy Virtuális Asszisztens, hogy méltó módon tudja magát beárazni,
és hogyan gondolkodjon egy vállalkozó, ha valóban hosszútávú szakszerű támogatást keres.

A VA ma már nem csak „adminisztrál”

Virtuális Asszisztensnek lenni nem azt jelenti, hogy valaki unalmas adminisztrációs feladatokat végez gombnyomásra. Manapság ez már egy sokkal több területet magába foglaló gyűjtőfogalom, és a lehetőségeknek leginkább csak a kreativitás szabhat gátat.
A VA ma már gyakran:
ügyfélszolgálatot kezel,
rendszereket épít (CRM, automatizációk, naptárstruktúrák),
tartalmat szerkeszt, posztol, akár tervez is,
számláz, riportál, szerződést generál,
projektmenedzsment feladatokat koordinál,
sőt, stratégiai gondolkodó partnerré válik.
Egyre több Virtuális Asszisztens dolgozik olyan területen is, mint a HR, pénzügy, marketing, webdesign vagy akár IT. Ezek gyakran speciális tudást, tapasztalatot és folyamatos önképzést igénylő feladatok – nem alap szintű adminisztráció – csakhogy néhány extra példát is említsek.
Érezhetjük, hogy ezekhez nem elég jól írni, válaszolni e-mailekre vagy jól használni a Google Drive-ot. Tudás, tapasztalat, sokszor több területen való jártasság, stabil munkamódszerek és rengeteg tanulás szükséges, mindezt sokszor évek alatt összegyűlt céges és vállalkozói tapasztalatból merítve.

Ha a Virtuális Asszisztens olcsón dolgozik, nem csak magával tol ki

A klasszikus mondás szerint „olcsó húsnak híg a leve”. A Virtuális Asszisztencia területén ez sajnos különösen érvényes. Mert nemcsak az történik, hogy valaki túl olcsón vállal munkát, hanem az is, hogy ezzel más VA-k munkájának az értékét is lefelé húzza.
Miért is veszélyes ez?:
Precedenst teremt. Ha valaki 1500-3000 Ft-ért dolgozik, az új belépők azt hiszik, ez a reális piaci ár.
Alulfizetett VA = kiégés. Ha valaki minimál óradíjon próbál megfelelni az elvárásoknak, hamarosan eljut oda, hogy nem éri meg neki. Akkor pedig főleg nem, ha mindezt legálisan működő vállalkozóként teszi, aki adót és járulékokat fizet, tanfolyamokba, tréningekbe fektet, komolyabb előfizetései vannak, munkaeszközökbe ruház be és mindemellett még a mindennapi élet költségeit is állnia kell belőle.
Bizalmatlanság a megbízók részéről. Ha egyszer valaki olcsón, de rossz tapasztalatot szerzett, lehet, hogy legközelebb már nem is keres VA-t.

És mi van a másik oldalon? A vállalkozó, aki keresi A Virtuális Asszisztensét

Sokszor halljuk: „De hát én kisvállalkozó vagyok, nincs keretem többre!” Ez érthető – de fontos megérteni, hogy a minőség és az ár összefügg.
Ha valaki 2-3 főállásnyi feladatot, heti elérhetőséget, 2-3 órán belül kidolgozott feladatot, több nyelv- és rendszerismeretet, illetve profi munkát vár el – ő nem fog 2.500,- Ft-os óradíjért VA-t találni. És nem heti 5 órában. Ez realitás kérdése.
Amit érdemes átgondolni mielőtt VA-t keresel:
Melyik feladatra van leginkább szükségem? Ne keresd „a mindenest”. Válaszd ki, mi az, amit elsőként kiszerveznél. A profi és megbízható ‘mindenes’ ritka. Ha mégis találsz ilyet, számolj vele, hogy az árát is meg fogja kérni – joggal. Felméréseink szerint az átlag Virtuális Asszisztens órabér 4001–6000 Ft körül alakul. Itt olvashatsz a legfrissebb, 2025-ös Virtuális Asszisztens árak felmérésről, amely jól tükrözi a piaci árakat.
Mi a célom a VA-val? Adminisztrációs teher csökkentése? Növekedés? Több szabadidő? Ezek alapján lehet priorizálni a feladatokat és ennek megfelelő szaktudású segítséget keresni. Ha sokfélék az elvégzendő feladatok, akkor elképzelhető, hogy akár több, különböző területen jártas Virtuális Asszisztenst is érdemes felkérned.
Tudd: a jó VA időt spórol neked – és pénzt termel. Egy Virtuális Asszisztens havi 20 órát is át tud vállalni Tőled, és Te ezalatt a felszabadult idő alatt ügyfelekkel tudsz foglalkozni.
És még egy szempont. Tapasztalatok azt mutatják, hogy sok vállalkozó végül kevesebbet fizet ki egy külsős VA szolgáltatásaiért, mint korábban egy alkalmazott bérköltségeire. Egy alkalmazott ugyanis még minimálbéren is jóval többe kerül a munkáltatónak a járulékok, a fizetett szabadságok és az egyéb nem termelő órák miatt. Egy VA ezzel szemben kizárólag a ledolgozott, hatékony munkáért számláz. Így a végén nem csak időt nyersz – pénzt is megtakaríthatsz.”

Mit tehetsz Virtuális Asszisztensként?

Árazd magad tudatosan! Számold ki, mennyibe kerül a munkád! Nem csak az adott órák – a tanulás, az adminisztráció, az eszközök, a járulékok is és természetesen a mindennapi élet költségeit se felejtsd el!
Kommunikáld az értéket! Ne csak azt írd, mit csinálsz, hanem hogy az milyen értéket hoz a megbízónak!
Merj nemet mondani! Ha egy ajánlat nem méltó az idődhöz, és a díjazás a tapasztalatodhoz, szaktudásodhoz, nem kell elfogadni.
Támogasd a VA-k közösségét! Egy etikus VA nem csak a saját árazását védi, hanem másét is. A Virtuális Asszisztensek etikai kódexét itt találod!
Tükrözd a tapasztalataidat és fejlődésedet az áraidban! Az évek alatt megszerzett tapasztalat, tanulás, eszközhasználat, ügyfélkezelési rutin mind-mind érték. Ezt fontos, hogy tükrözze az árazásod is.

Mit tehetsz Vállalkozóként?

Tájékozódj a piacon! Kérdezz, olvass, nézz utána, hogy mit kapsz egy adott árért.
Ne csak az órabért nézd! Egy drágább VA lehet, hogy gyorsabban, profibban dolgozik. Jellemzően több év tapasztattal rendelkeznek ezek a Virtuális Asszisztensek, és gyakran speciális területekre is fókuszálnak.
Legyél partner! Ha tudod, hogy hosszú távon szeretnétek együttműködni, beszéljetek nyíltan az elvárásokról, óraszámról, keretről és minden egyéb olyan tényezőről, ami számotokra fontos lehet!
Ne várj el csodát 3 óra után! Egy komplex rendszer működtetése idő. Légy türelmes, és értékeld a profizmust! Még egy tapasztalt szakembernek is kell az elején néhány óra, hogy beletanuljon és átlássa a Te rendszered, ráhangolódjon a stílusodra és elkezdje magát mindebbe beilleszteni.

Zárásként: értékek mentén lehet fejlődni

A Virtuális Asszisztencia egy gyűjtőfogalom és Kiss-Márton Adriennt idézve: “Összefog rengeteg szakmát, amit magasabb szintre emel azzal, hogy az online térben elvégezhetővé teszi és egyszerre több vállalkozás számára teszi elérhetővé az adott profi szakembert.”
Ahogy egy könyvelő, egy marketinges vagy egy webfejlesztő árat szab a munkájának, úgy a VA-nak is joga és felelőssége van jól árazni. És ugyanígy a vállalkozónak is érdeke, hogy értéket kapjon – nem pusztán alacsony órabért. Bármennyire is fontos az anyagi szempont mindenki számára, a tapasztalat azt mutatja: havi néhány órában, alacsony órabérrel nem lehet kiváltani egy vagy több főállású alkalmazott munkáját!
Amennyiben mindkét fél – a vállalkozók és a virtuális asszisztensek – felismeri, hogy a szakképzett VA-k munkájának piaci értéke van, és az óradíjuk tükrözi a szaktudásukat és tapasztalatukat,nemcsak a Virtuális Asszisztencia, mint gyűjtőfogalom hitelességéhez és elismertségéhez járul hozzá, hanem hosszú távon a tudatos, fejlődés orientált vállalkozók is profitálhatnak belőle. Ennek következtében fokozatosan kiszorulhatnak a piacról az irreálisan alacsony díjazást vállaló, pont ilyen minőséget is nyújtó szolgáltatók, így a vállalkozók könnyebben találhatnak hozzáértő, megbízható VA-partnert – és hosszútávon nemcsak a Virtuális Asszisztencia területének, hanem az egész vállalkozói közegnek is jobb lesz.

Írta: Szilágyi Lídia

https://www.assistanceandmore.hu/

Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt a bejegyzés, oszd meg bátran. Forrásként kérlek tüntesd föl ezt a cikket aktív linkkel! Köszönjük szépen.

További cikkek

🧉 Milyen VA lennél a nyári koktélod szerint?

🧉 Milyen VA lennél a nyári koktélod szerint?

🧉 Milyen VA lennél a nyári koktélod szerint?   Avagy egy könnyed teszt, ami megmutatja, milyen típusú virtuális asszisztens vagy – és miért vagy így is értékes tagja a közösségnek! Ahogy a nyári napfény végigsimít a billentyűzeten, és kint csiripelnek a madarak,...

Nem trendet lovagolunk meg – így dolgozunk mi

Nem trendet lovagolunk meg – így dolgozunk mi

Nem trendet lovagolunk meg – így dolgozunk mi A Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület közössége nem trendérzékeny üzleti modell. Nem a „home office boomra” épül, nem a digitalizáció divathullámait akarja meglovagolni. Mi egy értékalapú, tudatosan épített...

Velünk tartasz?
Tegyünk közösen a virtuális asszisztencia elismertségéért!
Velünk tartasz?
Emeljük együtt a virtuális asszisztencia elismertségét!