Virtuális asszisztencia (VA) alakulása hazánkban. VA felmérés 2025. február
Felmérés alanyai (összesen 147 fő):
- Leendő VA-k (35 fő)
- Gyakorló VA-k (112 fő)
Ebből a mostani beszámolónkban természetesen csak a gyakorló virtuális asszisztensek – 112 fő – válaszait vettük figyelembe.
Felmérésünk célja: A legértékesebb erőforrás a naprakész, hiteles forrásból származó információ. Fontos, hogy jól ismerd azt a piacot, amelyben dolgozol, vagy ahol partnert keresel.
A 2025 februárjában végzett felmérésünk eredményeit a 2025. március 22-én megrendezett IV. Virtuális Asszisztens Konferencián Egyesületünk elnöke, Kiss-Márton Adrienn ismertette. Az adatok egyértelműen rámutatnak arra, hogy a hivatalosan vállalkozóként működő virtuális asszisztensek sokoldalú szolgáltatásokat nyújtanak és magasan képzett szakemberek.
A hazánkban is egyre elterjedtebb virtuális asszisztens szolgáltatások hatékony megoldást kínálhatnak a munkaerőhiány problémájára. Ezek a szakemberek a jövő munkavállalóinak előfutárai, akik olyan vállalkozók számára nyújtanak támogatást, akik számára nem a ledolgozott munkaidő, hanem az elvégzett feladat a mérvadó.
Felmérésünkkel célunk a virtuális asszisztens definíciójának további megerősítése és pontosítása is.
Jelenleg Magyarországon a virtuális asszisztensek többsége 31–50 év közötti nő, egyetemi vagy főiskolai végzettséggel.
A legtöbb virtuális asszisztens Közép-Magyarországról végzi a tevékenységét:
Aktív nyelvtudással rendelkeznek:
Munkaidejüket jellemzően az ügyfelek igényeire szabják:
A legtöbb virtuális asszisztens óradíjas elszámolásban dolgozik, de elterjedt a havidíjas, egyedi díjszabású, projektalapú vagy vegyes elszámolás is:
A virtuális asszisztensek átlagos óradíja 4001–6000 Ft között mozog, bár egyesek ennél alacsonyabb, míg mások magasabb díjszabással dolgoznak.
A magasabb óradíjat kérő asszisztensek jellemzően szélesebb körű tapasztalattal és szaktudással rendelkeznek, valamint kiemelt színvonalú szolgáltatást nyújtanak. Folyamatosan képzik magukat, és a munkájukhoz szükséges szoftvereket is saját maguk finanszírozzák.
Jelenleg a virtuális asszisztensek leginkább olyan ügyfeleket támogatnak, akiknek árbevétele 25 millió forint alatt van, vagy a 26–100 millió forintos sávba esnek.
Mely szektorok dolgoznak együtt leginkább virtuális asszisztensekkel?
Felmérésünk alapján az alábbi területeken működő vállalkozások veszik igénybe leggyakrabban a virtuális asszisztensek szolgáltatásait:
- Internetes kereskedelem
- Oktatás, képzés
- Tanácsadás
- Coaching
- Építőipar
A virtuális asszisztensek jellemzői:
- maximum 5 ügyféllel dolgoznak (a válaszolók 70 %-a)
- egyedül dolgoznak (a megkérdezettek 94 %-a)
- hosszú távú állandó megbízásokkal, de vállalnak ad-hoc jellegűt is mellette (a válaszolók 73 %-a)
- vegyes konstrukcióban nyújtják a szolgáltatásokat (óradíjban, havidíjban és projekt alapú díjazás egyaránt)
- Jellemzően 1-5 fős cégekkel (a válaszolók 46 %-a) vagy 6-10 fős cégekkel (a válaszolók 21 %-a) dolgoznak együtt
- A válaszadók 47 %-a rendelkezik saját weboldallal
- Túlnyomó többségben ajánlások útján és releváns csoportokból szerzik az ügyfeleket
- Social media felületek, amelyeken jelen vannak a VA vállalkozások: elsősorban Facebook, Instagram, LinkedIn
Leggyakoribb szolgáltatási területek:
- Személyi asszisztencia
- Ügyviteli munkák
- Ügyfélszolgálat/Telefonos ügyfélszolgálat
- Könyvelési anyag előkészítése
- Weboldal karbantartás/ fejlesztés
- Tartalomgyártás / Social Media / Projektek koordinálása
- Kimutatások készítése
- Képek keresése/formázása / Grafikai munkák
- Folyamatok optimalizálása
- Videóvágás
- Rendezvényszervezés
- Oktatásszervezés
- Fordítás / Archiválás
A legtöbb virtuális asszisztens több, mint hat év offline szakmai tapasztalattal rendelkezik, melyeket leginkább az alábbi munkakörökben szerzett:
- adminisztrációs munkakör
- gazdasági munkakör
- HR
- marketing
- rendezvényszervezés
- személyi asszisztencia
- utazásszervezés
- vezetői tapasztalat
Az ügyfél elégedettség az elsődleges szempont
A virtuális asszisztensek számára kiemelten fontos ügyfeleik elégedettsége. Független vállalkozóként teljes felelősséget vállalnak az általuk elvégzett munkáért, hiszen tudják, hogy a sikerük azon múlik, mennyire pontosan és határidőre teljesítik a rájuk bízott feladatokat.
Ennek érdekében az alábbi módszereket alkalmazzák:
Pontosság és precizitás
- Részletes briefek készítése és önellenőrzés
- Határidők szigorú betartása
- Többszöri ellenőrzés és revízió
Folyamatos kommunikáció
- Rendszeres kapcsolattartás és visszajelzés kérés
- Dokumentáció átadása és részletes írásos jegyzetek készítése
- Napi szintű kommunikáció és időmérő szoftverek használata
Minőségbiztosítás
- Részvétel szakmai képzéseken és folyamatos fejlődés
- Tapasztalat és rutin alkalmazása a feladatok során
- Garancia vállalása az elvégzett munkára
Ügyfélközpontúság
- Az ügyfél igényeinek maximális figyelembevétele
- Testreszabott megoldások kidolgozása
- Folyamatos egyeztetések és módosítási lehetőség biztosítása
Rugalmasság és elérhetőség
- Gyors reagálás és rugalmas munkavégzés
- Több csatornán való elérhetőség
- Szükség esetén személyes találkozások és folyamatos visszacsatolás
Felmérésünk eredményének rövid összefoglalása:
A virtuális asszisztencia egyre nagyobb teret nyer Magyarországon is.
Jól látható, hogy a képviselői magasan képzett, felelősségteljes és elhivatott szakemberek. Rugalmas szolgáltatásaikkal hatékony megoldásokat kínálnak a vállalkozások számára, segítve őket a növekedésben és a működésük optimalizálásában.
A felmérés eredményei azt is igazolják, hogy a virtuális asszisztensek hosszú távon értéket teremtenek ügyfeleik számára – legyen szó adminisztratív támogatásról, projektmenedzsmentről vagy akár szakértői tanácsadásról. A folyamatos fejlődés és a minőségi munka iránti elkötelezettségük biztosítja, hogy a virtuális asszisztencia a jövőben is egyre meghatározóbb szerepet töltsön be a modern vállalkozások működésében.