Virtuális Asszisztens, mint értékesítő
Az értékesítő virtuális asszisztens (VA) szerepe nagyban függ attól, hogy egy vállalkozásnak milyen típusú értékesítési támogatásra van szüksége. Tapasztalataim szerint az értékesítő VA-k két fő területen tudják támogatni a partnereiket:
1. Hideghívó értékesítő VA
2. Online értékesítő VA
A sikeres értékesítés érdekében ezt a két pozíciót teljesen el kell különíteni egymástól, hiszen mindkettő más-más szemléletet, készségeket és munkamódszert igényel.
Hideghívó értékesítő VA

https://pixabay.com/hu/photos/munkaasztal-okos-telefon-laptop-1205159/
A hideghívás egy speciális értékesítési technika, amely kifejezetten olyan embereknek való, akik szeretnek kommunikálni, gyorsan gondolkodni és határozottan kezelni különböző helyzeteket.
Egy kiváló hideghívó VA az alábbi készségekkel és ismeretekkel rendelkezik:
• Hideghívási etikett: szakértőként tudja, hogyan kezdeményezzen, vezessen végig és zárjon le egy telefonbeszélgetést.
• Termék- és cégismeret: magabiztosan képviseli a vállalkozást és annak termékeit vagy szolgáltatásait.
• Gyors gondolkodás és frappáns válaszok: egy hívás során 1-2 perc alatt is képesnek kell lennie meggyőzni a hallgatót, és akár 5-10 percen keresztül is fenntartania a figyelmét.
• Kitartás és telefonálási kedv: napi 30-40 hívás a minimum egy ilyen pozícióban.
• Magas sikerindex: egy gyakorlott és rátermett hideghívó VA sikerrátája elérheti a 90%-ot is.
Online értékesítő VA
Ez a típusú értékesítési támogatás rendkívül összetett és sokszínű. Az online értékesítő VA feladata nem csupán az értékesítési folyamat egy-egy részletének kezelése, hanem az érdeklődőktől a rendelésig, sőt akár a kiszállításig tartó teljes folyamat menedzselése is.
Fő feladatai:
• Ajánlatkérések megválaszolása telefonon és e-mailben
• Szakszerű válaszok biztosítása termékinformációkkal kapcsolatban
• Megrendelések kezelése és nyomon követése
• Számlázás, árazás, forgalom kimutatás
• Szállítás megszervezése
• Szervizidőpontok beosztása, a folyamat kézben tartása
Az online értékesítő VA szerepe egyfajta hidat képez a vállalkozás és az ügyfelek között,
biztosítva a zökkenőmentes és professzionális értékesítési folyamatot.
Bevallom, számomra ez a tér az, amely igazán motiváló és a szívügyem. Több mint 10 éves sales asszisztensi tapasztalattal a hátam mögött különösen fontosnak tartom a gyors reakcióidőt, az árajánlat megjelenését és tartalmát.
A reakcióidő a privát életemben is kiemelt szerepet kap. Amikor én kérek árajánlatot, nagyban befolyásolja a döntésemet, hogy milyen gyorsan kapok választ. Ezért munkámban is — amennyiben rajtam múlik, és nem akadályoznak külső körülmények — tartom a maximum 24 órás válaszadási időt.
Az árajánlat megjelenésével kapcsolatban elsősorban az átláthatóság a legfontosabb. Sokszor találkozom olyan árajánlatokkal, ahol a cég teljes választéka szerepel, de csak a rám vonatkozó sorok vannak beárazva. Ilyenkor szabályszerűen ki kell mazsoláznom a lényeget, ami időrabló és nem ügyfélbarát. Ügyfélközpontú beállítottságom miatt úgy gondolom, hogy az ügyfél élményét kell előtérbe helyezni: segítsük őt az eligazodásban, hiszen sok esetben laikussal állunk szemben. Csak másodlagos szempont lehet, hogy az árajánlat elkészítése a lehető legegyszerűbb legyen a készítő számára.
Az árajánlat tartalmának informatívnak, lényegre törőnek és könnyen érthetőnek kell lennie. Javaslom, hogy hasonló szempontok alapján kiválasztott képe(ke)t is tartalmazzon, ami vizuálisan is segíti az üzenet átadását.
Miután kiadtunk egy árajánlatot, jöhetnek annak utómunkálatai. Ez a folyamat egyik legizgalmasabb szakasza. Ilyenkor az ügyfél visszakérdezhet, további pontosításokat adhatunk az árajánlat tartalmáról — sok esetben itt dől el, hogy minket választ-e. Kommunikációnkban elengedhetetlen, hogy kiválóan tájékozottak legyünk a termékről, szakemberként tudjunk segíteni és válaszolni minden felmerülő kérdésre. Nekem ez a szakasz is nagy adrenalin-löketet ad.
A kiteljesedés pedig akkor következik, amikor az ügyfél megrendeli az árajánlatban szereplő terméket vagy szolgáltatást.
Számomra teljesen egyértelmű, hogy partnerem szolgáltatásait és termékeit ugyanolyan szakértelemmel és lelkesedéssel értékesítem, mintha a sajátom lenne. Az ő projektjei megvalósulásáért ugyanúgy szorítok, és a teljes folyamat során szívemet-lelkemet beleadom a sales és szervezői feladataimba, hogy végül együtt éljük meg a sikert.
Záró gondolat
Mind a hideghívás, mind az online értékesítés egyedi készségeket igényel. Egy vállalkozásnak fontos felismernie, hogy melyik típusú támogatásra van szüksége, és ennek megfelelően megtalálni a megfelelő VA szakembert. Ha ezek a feladatkörök elkülönülnek és megfelelő kezekben vannak, az értékesítési folyamat sokkal hatékonyabbá és eredményesebbé válhat.